Berlingske Business

Europas tele-aktier ligger lunt i svinget

KPN
Hollandske KPN handles i det højeste niveau i fem måneder, efter at spanske Telefónica, hvis tyske afdeling ledes af Rene Schuster (bill.), har købt KPN's tyske division, E-Plus. Foto:

Sommersolen skinner over de europæiske aktiemarkeder, der over en bred kam stiger tirsdag middag.

Særligt aktier inden for telesektoren klarer sig godt efter flere opkøbshistorier i et ellers relativt roligt marked.

I det brede Stoxx 600-indeks løftes 365 aktier, 224 falder, mens 11 ligger uændret. Det giver et samlet plus på omkring 0,3 pct.

De toneangivende indeks i London, Frankfurt og Paris vokser mellem 0,1 og 0,3 pct.

Hollandske KPN handles i det højeste niveau i fem måneder, efter at spanske Telefónica har købt KPN's tyske division, E-Plus, for 5 mia. euro og en aktiepost på 17,6 pct. af Telefónica Deutschland.

Franske Bouygues, der har en stor teledivision, stiger 6,4 pct., efter at det er kommet frem, at selskabet har planer om et samarbejde med konkurrenten Vivendi om at dele mobilnetværk i Frankrig. Også Vivendi-aktien stiger 3,4 pct. Udover det mulige netværkssamarbejde bekræfter Vivendi, at selskabet er i færd med at frasælge sin aktiepost på 53 pct. i Maroc Telecom til Etisalat for 4,2 mia. euro.

Også Telecom Italia og Portugal Telecom fører an i tirsdagens stigninger.

I Norge stiger Telenor-aktien mere moderat, men dog pænt, efter at selskabet tirsdag offentliggjorde regnskab for andet kvartal. Selv om det ser skidt ud for Telenors aktiviteter i Danmark, overgik selskabet alligevel samlet set markedets forventninger en anelse. Aktien stiger omkring 1 pct. oven på regnskabet, der viste et driftsoverskud eksklusive ekstraordinære poster på 8857 mio. nkr. mod ventet 8767 mio. nkr. ifølge estimater indsamlet af SME Direkt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen