Berlingske Business

Europas regnskaber halter efter de amerikanske

Apple
Foto:

De amerikanske virksomheder har indtil videre overrasket positivt, men de europæiske virksomheder får svært ved at gøre de amerikanske selskaber kunsten efter.

Den amerikanske regnskabssæson er godkendt - og det bliver helåret også, hvis økonomien holder dampen oppe. Værre ser det ud på den europæiske side af Atlanten, hvor virksomhederne for alvor begynder at kunne mærke den økonomiske krise.

Sådan lyder vurderingen fra Nordea på baggrund af de regnskaber, som foreløbig er tikket ind fra amerikanske virksomheder.

»Selskaberne har indfriet forventningerne. 73 procent har overrasket positivt i forhold til analytikernes forventninger, og med de vækstforudsætninger, de har haft i første og andet kvartal, må man sige, at det er ret godt,« siger chefstrateg Henrik Drusebjerg.

Udviklingen på aktiemarkedet tegner et lignende billede med en stigning på 15,3 procent i aktieindekset S&P 500 siden årsskiftet.

Anderledes ser det ud for de europæiske virksomheder, som generelt ligger i et andet gear end de amerikanske. Regnskabssæsonen er langt fra overstået i Europa, men der tegner sig allerede et tydeligt billede, vurderer Henrik Drusebjerg. Den økonomiske krise trækker et blodrødt spor gennem virksomhedernes regnskaber.

»Der er flere, der har skuffet, end der har overrasket positivt. Det, man begynder at se i regnskabssæsonen nu, som ikke har været så tydeligt før, er den store og udtalte, økonomiske forskel mellem Europa og USA. USA har vækst, mens recessionen i Europa begynder at blive tydeligere,« siger Henrik Drusebjerg.

Den stærkere udvikling i USA er blandt de ting, der holder hånden under en stor del af de europæiske virksomheder, som kommer gennem regnskabsaflæggelsen med skindet på næsen.

»Europa er langt mere afhængig af USA end vice versa. De amerikanske selskaber henter kun en lille del af deres indtjening i Europa, mens de europæiske selskaber kan hente en lille fremgang, hvis de er eksponerede mod USA eller fjernøsten. Det koster, at hovedparten primært er eksponeret mod egen region,« siger Henrik Drusebjerg.

Han understreger dog, at der også er anledning til bekymring i USA. De amerikanske virksomheder forventer en stigende indtjening i andet halvår især i fjerde kvartal, men det vil kun lykkes, hvis amerikansk økonomi fortsætter de gode takter.

»Hvis de indtjeningsforventninger skal være realistiske så skal vi have noget mere vækst. Kommer det ikke, så vil vi få en del nedjusteringer i andet halvår,« siger Henrik Drusebjerg.

»Der er masser af tal, der peger på vækst i andet halvår, men vi mangler at se det. De sidste to år er aktiemarkedet steget rigtig flot, samtidig med at indtjeningen i virksomhederne har ligget fladt. Nu kommer en af de ting til at give sig, og vi håber på, at det er indtjeningen, der kommer op,« siger Henrik Drusebjerg.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen