Berlingske Business

Europas børser kunne ikke finde retningen

De europæiske aktiebørser blev delt op i vindere og tabere tirsdag, hvor udviklingen ikke var specielt ensartet landene imellem.

Det brede Stoxx 600-indeks lukkede 0,1 pct. lavere i 285,78, mens der var fald på eksempelvis 0,7 pct. i Tysklands DAX-indeks og 0,4 pct. i det spanske IBEX-indeks samt stigninger på 0,9 pct. i Schweiz og 0,8 pct. i Danmark.

Generelt var stemningen dog lidt til den dårlige side grundet bekymringer over de amerikanske forhandlinger om budget og gældsloft samt lidt skuffende væksttal fra den vigtige tyske økonomi, der voksede 0,7 pct. i 2012.

- Vi havde et lettelses-rally (aktiestigninger, red.) efter den amerikanske finanspolitiske afgrund blev skubbet ud i fremtiden. Nu rykker fokus tilbage til den finanspolitiske afgrund og gældsloftet. Det kan være katalysatoren for en pause, siger investeringschef Lucy MacDonald fra Allianz Global Investors til Bloomberg News om den lidt mutte stemning på aktiemarkedet.

Hollandske TNT Express tog lidt revanche efter mandagens katastrofekurs. Her faldt aktien 41 pct. efter meldinger om, at amerikanske UPS dropper sit opkøb af TNT til 9,50 euro per aktie på grund af modstand fra EU-Kommissionen. Tirsdag endte den dog 5,7 pct. højere i 5,12 euro.

Ingeniør- og byggeriselskabet Hochtief klarede sig også pænt på den tyske børs og steg 4,9 pct. til 47,71 euro takket være en brandvarm anbefaling fra amerikanske Goldman Sachs. Investeringsbanken sætter Hochtief på sin "conviction buy" list, og det sendte aktien op i det højeste niveau siden marts 2012.

I den kedelige ende var det blandt andet det finske medicoselskab Orion, der gjorde sig negativt bemærket, og også her havde en amerikansk investeringsbank en del af skylden. Jefferies sænkede anbefalingen af Orion-aktien til "underperform" og kaldte den for "overvurderet", hvorefter den dykkede 4,3 pct. til 20,99 euro.

Det fald blev kun overgået af Logitech, der tabte 4,6 pct. til 6,89 sfr. grundet en kritisk analyse fra Credit Suisse.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen