Berlingske Business

Europæiske aktier: Volvo tog teten i opstemt marked

VOLVO-RESULTS/
Arkivfoto: Svenske Volvo var omsværmet af investorerne, da lastbilproducentens nye langsigtede målsætninger overraskede positivt. Foto:

Der var brede stigninger på de europæiske børser fredag, hvor den seneste tids forsigtighed som følge af usikkerheden omkring Nordkorea var kastet over bord.

Svenske Volvo var omsværmet af investorerne, da lastbilproducentens nye langsigtede målsætninger overraskede positivt.

Det fælleseuropæiske Stoxx 600-indeks rundede ugen af med en stigning på 0,7 pct.

På landebasis var det tyske DAX-indeks og det franske CAC 40-indeks i front på landebasis med stigninger på 0,7-0,8 pct., mens det britiske FTSE 100 hang i bremsen med en fremgang på 0,2 pct.

I toppen af Stoxx 600 endte Volvo, der fredag meldte ud, at det langsigtet går efter en EBIT-margin over 10 pct., som skal nås via øgede effektiviseringer og besparelser. Aktien steg 7,3 pct.

Der var også købsinteresse for den franske mediekoncern Vivendi, der blandt andet ejer Canal+ og Universal Music. Selskabet har solgt mere end ventet i andet kvartal, hvor særligt musikdelen trak op i det samlede billede. Regnskabet blev belønnet med en stigning på 5,2 pct.

Omvendt var der stort salgspres på medicinalselskabet Indivior, der har måttet se en retssag i USA gå imod sig. Afgørelsen lyder, at kopiselskabet Dr. Reddy's Laboratories ikke har brudt Indiviors patent på et middel mod afhængighed af morfin.

Dermed er vejen banet for kopiprodukter, og investorerne sendte aktien ned med 35,6 pct., hvilket gav en soleklar sidsteplads i Stoxx 600-indekset.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen