Berlingske Business

Europæiske aktier: Trykkede banker gør comeback i grønne markeder

Stemningen omkring de europæiske aktier er overvejende positiv onsdag eftermiddag, hvor de fleste af de største toneangivende indeks på kontinentet er i fremgang.

I Storbritannien har usikkerheden omkring den politiske situation og det forestående brexit tilsyneladende fortsat overtaget, efter at premierminister Theresa May tirsdag lagde op til valg med afholdelse den 8. juni, fordi politikerne ikke kan blive enige om vejen ud af EU-samarbejdet.

FTSE 100-indekset i London falder 0,1 pct., mens CAC 40-indekset i Paris, der også er påvirket af et forestående valg - hvor første runde afholdes i weekenden - stiger 0,3 pct. DAX-indekset i Frankfurt stiger samtidig 0,2 pct., mens det brede paneuropæiske Stoxx 600-indeks ligger 0,3 pct. højere.

Det er særligt banksektoren, der klarer sig godt under sidstnævnte indeks, hvor den samlede undergruppe stiger 1,4 pct. efter seks dage på stribe med fald for banksektoren. Det er den længste periode med kontinuerlige fald i knap et år.

Med til at hjælpe sektoren på vej er også en positiv analyse fra amerikanske Jefferies, der har indledt dækningen af ING fra Holland med den positive anbefaling "køb".

Den aktie stiger 2,8 pct. til 14,04 euro, men øverst på kransekagen er spanske Banco Popular Espanol, der stiger 7,9 pct. til 0,70 euro.

På negativsiden stikker den britiske luksusvarekoncern Burberry ud efter at have aflagt regnskab for fjerde kvartal og dermed også andet halvår af regnskabsåret 2016/17.

Her var særligt det sammenlignelige salg en skuffelse, og aktien falder 5,2 pct. til 1612 pence på børsen i London.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen