Berlingske Business

Europæiske aktier i bedste humør i 19 måneder

Kursstigningerne fortsætte over de europæiske aktiemarkeder onsdag eftermiddag efter at begge kamre i USAs kongres nu er blevet enige om en budgetaftale, der i første omgang afværger, at den amerikanske økonomi dratter styrter ud over den finansielle afgrund.

De store indeks i London, Frankfurt og Paris stiger over 2 pct. mens det bredere Stoxx 600-indeks stiger 1,9 pct., til 285,08, som er det højeste niveau i 19 måneder.

Højdespringerne er Nokia med en kursstigning på 8,3 pct. efter at den finske telefon-producent rapporterede, at den seneste leverance af smartphonen Lumia til Kina blev udsolgt på kun 20 minutter. Aktien i den spanske forsikringskoncern Mapfre stiger 7,8 pct., og det britiske mineselskab Glencores aktie stiger 7,0 pct. Bedre udsigter for råvareindustrien - blandt andet foranlediget positive data for den kinesiske fremstillingsindustri - motiverer til en stigning mineselskaberne. For verdens næststørste mineselskab, Rio Tinto, er stigningen på ca. 6 pct. og aktien i verdens største, BHP Billiton, stiger ca. 4 pct.

Aktien i Arcelormittal - som er verdens største stålproducent - stiger 3,6 pct.

Alle Stoxx-indeksets 14 bil-aktier er i fremdrift med stigninger til den største bilkoncern, Volkswagen på 4,1 pct., mens Porche-aktien stiger 4,9 pct., og BMW vinder 3,7 pct. til det højeste niveau i 20 år.

For de tyske aktier i DAX-indekset byder onsdagen på den højeste indeks-værdi i næsten fem år efter en stigning på 29 pct. sidste år, som bød på den største stigning siden 2003.

I London passerede FTSE 100-indekset 6000-niveauet for første gang i halvandet år. Her udmærker finansaktierne i Barclays og Lloyds Banking Group sig med stigninger på ca. 4 pct. efter at den amerikanske budgetaftale spreder tryghed i finansmarkederne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen