Berlingske Business

Europæiske aktier: Gang i salget af Opel sendte PSA op på grøn dag

FILES-SWITZERLAND-AUTOMOBILE-OPEL
Foto:

Stærk indtjening i andet kvartal hos den franske bilproducent PSA var med til at løfte de europæiske aktieindeks tirsdag.

Efter nogle sløje dage steg DAX-indekset i Frankfurt 1,2 pct., CAC 40 i Paris steg 1,0 pct., mens FTSE 100 i London endte med et plus på 0,7 pct.

PSA, der ejer Opel og også Peugeot og Citröen, fik i kvartalet et driftsoverskud på 1,9 mia. euro i de franske bilmærker, og samlet leverede koncernen en stigning på 48 pct. i driftsresultatet.

Nytilkøbte Opel gav et overskud på 502 mio. euro i første halvår efter at have haft underskud hvert eneste år siden 1999.

- Det er simpelthen det hurtigste "turnaround", jeg har set i bilbranchen i mange år, skriver Jose Asumendi, analytiker i JPMorgan, ifølge Bloomberg News.

På børsen i Paris steg aktien 14,9 pct. til 23,47 euro og var dermed i toppen af det brede europæiske Stoxx 600-indeks, der samlet steg 1,0 pct.

STÆRKT BANKREGNSKAB

UBS tjente flere penge i sit andet kvartal, end der var ventet blandt analytikerne. Overskuddet efter skat var på 1,28 mia. schweizerfranc, hvor analytikerne ifølge Bloomberg News til sammenligning havde regnet med 1,09 mia. schweizerfranc.

Og banken meldte om fortsat attraktive vækstscenarier, som burde gavne bankens indtjening.

Aktien steg med 4,3 pct. til 15,95 schweizerfranc.

MEDVIND TIL HØREAPPARATER

Italienske Amplifon købte tirsdag den spanske høreapparatkæde Gaes Médica for 528 mio. euro. Og det blev taget vel imod, da aktien steg med 3,8 pct. til 18,04 euro.

I den modsatte ende af Stoxx 600 lå britiske Spectris, der blandt andet producerer printplader. Aktien faldt med 9,3 pct. på en foreløbig salgsudmelding for første halvår forud for det egentlige regnskab.

Salget steg med 3 pct. til 728 mio. pund i forhold til for et år siden, mens forventningerne til hele året var uændrede.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen