Berlingske Business

Europa-aktier: Storbanker fik flere og større klø

Billede
Den tyske storbank Commerzbank nedjusterede forventningerne til 2016, hvor overskuddet nu ventes at falde. Foto:

Bankerne indtog igen en hovedrolle på de europæiske aktiemarkeder tirsdag, hvor det gik kraftigt ned ad bakke for sektoren under ét.

Den tyske storbank Commerzbank nedjusterede forventningerne til 2016, hvor overskuddet nu ventes at falde. Det var en skuffelse for markedet, der pressede aktiekursen ned med 9,2 pct. til det laveste niveau nogensinde.

Samtidig var Deutsche Bank på hælene, da bankaktien ligesom Credit Suisse ryger ud af Europa Stoxx 50-indekset. Det sker med virkning fra den 8. august, hvor den franske ingeniørkoncern Vinci og hollandske producent af chipudstyr, ASML, overtager pladserne. Deutsche Bank faldt 4,8 pct., og Credit Suisse endte 6,2 pct. nede. Vinci steg derimod 0,2 pct., mens ASML lukkede 0,9 pct. lavere.

Europa Stoxx 600-indekset over de 600 største europæiske virksomheder faldt 1,3 pct. til niveau 335,47 - det laveste niveau i omkring tre uger.

Underindekset for bankerne faldt med 3,4 pct. efter et minus mandag på 1,8 pct., da der gik snak om, at Den Europæiske Banktilsynsmyndigheds stresstest var for blød og ikke tog højde for et kraftigt nok tilbageslag i konjunkturerne.

Tirsdag var der ifølge Bloomberg News forlydender om, at italienske Unicredit, der var blandt de banker, der klarede sig værst i testen, overvejer en kapitalforhøjelse på op til 8 mia. euro. Unicredit faldt med 7,2 pct.

Fra regnskabsfronten kom der skidt nyt fra den tyske detailkæde Metro, som faldt 8,9 pct.

Endelig lukkede Lufthansa 3,2 pct. lavere efter sit kvartalsregnskab, der indeholdt meldinger om, at andet halvår tegner vanskeligt blandt andet på grund af vigende rejselyst som følge af terror.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen