Berlingske Business
11:00Nationalbanken: Digitale centralbankpenge giver ikke bedre betalingsløsninger

Er smart beta stadig smart?

Billede
Morningstar, Nikolaj Holdt Mikkelsen Foto:

»Smart beta«, »alternativ beta« eller »enhanced index« – listen af navne for den voksende gruppe af investeringsprodukter, der bedst kan defineres som en mellemting mellem aktiv og passiv forvaltning, synes alenlang. Forvaltede investeringsprodukter i genren har gjort skillelinjen mellem aktiv og passiv forvaltning mindre skarp og mere sløret og er en nyere trend af investeringsprodukter i det globale landskab for exchange traded funds (ETFere). Især på større, likvide og modne markeder er interessen stor, men også mindre markeder f.eks. emerging markets viser interesse for den nye investeringstilgang.

Hos Morningstar betragter vi »strategic beta« som en voksende kategori og bred skare af markedsindeks og passivt forvaltede investeringsprodukter, der følger disse indeks. Den røde tråd blandt dem er, at de enten forsøger at optimere afkastet eller risikoprofilen i forhold til traditionelle markedsindeks. For aktierelaterede produkter, hvor langt hovedparten befinder sig, er resultatet typisk en eller flere tilt relativt til de klassiske markedsvægtede indeks.

I takt med at kapitalforvaltere ruller de nye produkter ud over rampen, er der brugt adskillige ressourser og markedsføringskroner på at positionere produkterne i et stadigt tættere og konkurrencepræget felt. Resultatet er bl.a. større kompleksitet i indeksene bag disse benchmarkbaserede produkter. Investorerne står derfor over for en kompleks opgave, når de skal navigere i et landskab, som måske i forvejen er relativt nyt og ukendt for mange.

En blandet skare

Blandt strategic beta produkterne har Morningstar identificeret en række fælles karakteristika. Udgangspunktet har været at inkludere så mange som muligt, herunder produkter med forskellige egenskaber, men som alligevel alle i slutproduktet på meningsfuld vis afviger fra traditionelle brede markedsindeks.

I Morningstars definition inkluderer vi også forvaltede produkter knyttet op på indeks, der i første omgang screener på en vifte af egenskaber (f.eks. value, vækst eller udbytte), men efterfølgende vægter værdipapirerne efter markedsværdi. Andre følger en mere snæver definition, der udelukker ethvert produkt som følger markedsvægtede indeks.

Vi ender med et univers, der omfatter en bred vifte af produkter, men der er visse fællestræk blandt dem.

Det er 1) indekserede produkter, 2) produkterne følger ikke-traditionelle indeks og har et aktivt element i deres metodik, som enten er optimering af afkast eller risikoen relativt til et traditionelt indeks, 3) mange af de benyttede indeks har kort historik og er introduceret alene med henblik på at fungere som benchmark til et investeringsprodukt, 4) omkostningsprocenterne er i overvejende grad under niveauet for aktivt forvaltede fonde og 5) omkostningsprocenterne er ofte betydeligt over niveauet for traditionelle indeksprodukter som følger f.eks. S&P 500 eller MSCI World.

Herudover klassificerer vi produkterne efter det overordnede strategiske mål for deres respektive underliggende benchmark. De falder i tre grupper; afkastoptimerede strategier, risikofokuserede strategier og en gruppe for øvrige produkter.

Afkastorienterede strategier forsøger at optimere afkastet relativt til et standardindeks. Momentum, kvalitet, value- og vækstorienterede benchmark er eksempler på afkastfokuserede strategier. Andre afkastorienterede strategier forsøger at isolere et specifikt afkast. Indeks med fokus på f.eks. højt udbytte er et eksempel på denne type strategi. Udbytte-screenede produkter er målt på formue den mest populære afkastoptimerede strategi.

Risiko-optimerede strategier forsøger enten at reducere eller forøge risikoen i et produkt relativt til et standardindeks. De såkaldte »lav-volatilitet« eller »høj/lav-beta« produkter er de mest udbredte eksempler på strategier, hvor risikoen er omdrejningspunktet. Lav volatilitet er den mest populære risiko-optimerede strategi.

Den sidste gruppe indeholder en bred palette af strategier fra utraditionelle råvareindeks til indeks med fokus på flere aktivklasser (multiassets).

Den tredje og sidste skæring indebærer en klassifikation af produkter med tilsvarende strategiske mål på et mere detaljeret niveau. Her kategoriserer vi investeringsprodukter som f.eks. screener eller vægter selskaber efter udbytte, value, lav/minimum volatilitet, value, risiko og flere andre karakteristika. Formålet med denne sidste skæring er, at facilitere mere præcise sammenligninger af produkter med meget identiske underliggende tilgange. Tabellen her på siden giver et overblik over Morningstars tilgang til strategic beta.

Ingen danske foreninger udbyder ETFere, men flere tilbyder alligevel investorerne produkter, hvor investeringstilgangen adskiller sig fra klassiske indeks. Det er hovedsageligt aktivt forvaltede fonde med fokus på enten højt udbytte eller lav volatilitet, men også ligevægtede strategier og traditionel stileksponering er tilgængelige på markedet.

I næste uge offentliggør Morningstar sin årlige rapport om det globale marked for strategic beta produkter. Den vil være tilgængelig på bl.a. www.morningstar.dk.

Nikolaj Holdt Mikkelsen er CFA og chefanalytiker hos Morningstar

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen