Berlingske Business

Energiagentur: Olieprisen har "måske" ramt bunden

Olie
Olieprisen kan have ramt bunden i takt med, at udbuddet uden for Organisationen af Olieeksporterende Lande (Opec) falder. Det vurderer Det Internationale Energiagentur (IEA) ifølge Bloomberg News. (Foto: CLAUS FISKER/Scanpix 2015) Foto:

Olieprisen kan have ramt bunden i takt med, at udbuddet uden for Organisationen af Olieeksporterende Lande (Opec) falder. Det vurderer Det Internationale Energiagentur (IEA) ifølge Bloomberg News.

Agenturet oplyser, at produktionen uden for Opec vil falde med 750.000 tønder om dagen i år, hvilket er et fald på 150.000 tønder mere end forventet i sidste måned. Samtidig bliver olieprisen også understøttet af en tilbagegang i olieproduktionen i lande som Iran og Nigeria. Desuden har Iran genoprettet produktionen i et roligere tempo end planlagt, efter at de internationale sanktioner med landet blev ophævet.

11BUSPix-Olie-174555.jpg

»Der er tegn på, at priserne kan have nået bunden. For priserne er der lys for enden af det, der har været en lang, mørk tunnel. Markedskræfterne bruger sine evner, og producenter med højere omkostninger skærer produktionen,« siger IEA ifølge Bloomberg News

BM Indland

Også aftalen mellem blandt andet Saudi-Arabien og Rusland om at fastfryse produktionen har været med til at understøtte olieprisen, der i løbet af den 20. januar nåede helt ned på 28,58 dollar for en tønde Brent-olie.

FILE USA OIL PRICES

I sidste måned mente agenturet omvendt, at prisen på olie kunne falde yderligere, fordi markedet stadig var "overskyllet" med olie.

En tønde af den europæiske referenceolie (Brent) stiger fredag ved middagstid 2,2 pct. til 40,94 dollar. En tønde amerikansk WTI-olie koster 38,87 dollar, hvilket svarer til en stigning på 2,7 pct.

IRAN-NUCLEAR/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen