Berlingske Business

Eksperter: Goldman Sachs kan trække DONG-aktien ned

CORPORATEBONDS-LIQUIDITY/
Arkivfoto. Foto:

Med sin relativ store ejerandel og begrænsede ejertidshorisont kan Goldman Sachs komme til at tynge den nye børsnoterede DONG-aktie.

Når Dong Energy gør sin debut på den danske børs torsdag vil de eksisterende aktionærer, med den danske stat og Goldman Sachs i front, kun sætte mellem 15,1 og 17,4 pct. af aktierne til salg. Hvis Goldman Sachs vælger at sælge sin i post i fremtiden kan det tynge aktien, vurderer eksperter.

Det skriver dagbladet Børsen.

Dongs nuværende aktionærer er forpligtet til at holde på aktierne i de første 180 dage, hvorefter de frit som vinden blæser kan købe og sælge via fondsbørsen.

»Goldman Sachs er på grund af de amerikanske børsetiske regler udelukket fra at kommentere på deres fremtidige engagement i Dong Energy indtil efter børsnoteringen«, siger Bastian Schneider, partner i Ulveman & Partners, der hjælper Goldman Sachs med kommunikation.

DONG

Dog ventes Goldman Sachs fremtidige engagement i Dong ikke at vare evigt. Ifølge Carsten Bienz, der er tysk professor i kapitalfonde og børsnoteringer, må man vente, at der kommer flere aktier på markedet.

Hvis aktieandelen udvides i fri omsætning med 10-15 pct. vil markedet få massiv ekstra likviditet, hvilket kan påvirke prisen negativt, påpeger han.

En lav andel af aktier i fri omsætning kan lægge et opadgående pres på prissætningen på den korte bane, vurderer aktiestrateg Otto Friedrichsen i Formuepleje.

DONg

Desuden understeger Friedrichsen det betydelige risikoelement, der er i enhver børsintroduktion. Ejersituationen kan hurtigt ændre sig, og hvis Goldman Sachs skal ud, vil det være en post af en sådan en størrelse, at der vil være et væsentligt udbud.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen