Berlingske Business
12:39Storaktionær i Ablynx købte op to dage efter Novo-bud

Ekspert: B&O bør slippe grebet om forhandlere

Ekspert: B&O bør slippe grebet om forhandlere - 1
Foto:

Fonas ophævelse af samarbejdet med Bang & Olufsen (B&O) bør give anledning til dyb bekymring den danske audio -og visuelkoncern, mener detailhandelsekspert.

B&O bør slippe grebet om de specialiserede B&O-forhandlere og give dem mulighed for også at sælge andre produkter. Det mener chefkonsulent Bruno Christensen fra konsulenthuset Retail Institute Scandinavia.

"Hvis B&O tror så meget på styrken i egne produkter og i mærkets værdi bør man slippe forhandlerne fri af deres kontrakter og give dem mulighed for at sælge andre mærker for derved at få mennesker i butikken. Butikkernes overlevelse er forbrugernes oplevelse af, hvordan B&O-mærket klarer sig," siger han.

Bruno Christensens udmeldinger kommer, efter at business.dk i går kunne fortæller, at Fona har valgt ikke at forlænge elektronikkædens samarbejdsaftale med B&O. Produkterne er blevet udfaset i Fona i løbet af de seneste år, men i denne uge stoppede B&O-salget helt i de sidste 12 Fona-butikker, der forhandlede B&O.

Bruno Christensen kalder udmeldingen fra Fona "et negativt signal til markedet.”

”Når Fona fravælger B&O produkterne i deres butikker er det udfra en enkel købmandsmæssig betragtning. Der er ganske enkelt for lidt salg og dermed lønsomhed i at sælge B&O-produkterne. Fona har ikke problemet, for de fortsætter blot at sælge alle de øvrige udmærkede produkter, som forbrugerne hellere vil købe. Det store problem har alle de butikker, der har indgået aftale med B&O om kun at sælge deres produkter," siger Bruno Christensen.

Han peger på, at det forventes, at en del B&O-butikker vil lukke i løbet af de kommende måneder pga. et utilstrækkeligt salg.

”Det er et almindelig anerkendt princip, at købsbeslutninger i overvejende grad tages i butikken under vejledning af butikkens sælgere. Men i tilfældet B&O har man åbenbart ganske overset det faktum, at de danske forbrugere i stigende grad fravælger de dyre B&O-produkter til fordel for Sony og Samsung m. fl. Konsekvensen heraf er, at B&O-butikkerne lider under mærkets fald fra tinderne. I sidste ende kan det for nogle føre til butikslukninger,” siger Bruno Christensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen