Berlingske Business
14:41Endnu en hedgefond shorter Pandora

Ejendomsmæglerne kan nu selv sætte Til Salg-skiltet op

Mere end 40 pct. af ejendomsmæglerselskaberne havde underskud i 2000/ 2001. Svag boligomsætning, svage boligprisstigninger,

længere liggetider, skærpet konkurrence, indtrængning fra pris-billige produkter mv. peger i retning af, at antallet

af ejendomsmæglere skal reduceres, skriver Jyske Bank i en ny analyse.



Ejendomsmæglerbranchen er domineret af landsdækkende

kæder. Ca. 70 pct. af forretningerne er organiseret i landsdækkende kæder. Omsætningsmæssigt udgør

kæderne en større andel end 70 pct.



De seneste år er forretningerne er blevet større. Men antallet

er forretninger er nogenlunde uændret. Der er blevet færre indehavere, men flere ansatte. Samlet er antallet af ejendomsmæglere

(indehavere plus ansatte) steget med ca. 16 pct. siden 1997.



Salget af boliger er faldet mere end 14 pct. siden toppunktet i

1997. Salget ventes at stabilisere sig, men risikoen er størst på nedsiden. Til gengæld er boligpriserne 50-100

pct. højere. Og da ejendomsmæglervederlaget typisk afregnes som en procentsats af kontantprisen mere end opvejer de højere

boligpriser det lavere salg.



Boligpriserne forventes at udvikle sig svagere i de kommende år (3,0 pct. i 2002 og -0,5-1,0

pct. i 2003). Så hvis boligomsætningen er status quo og boligpriserne kun stiger svagt, vil de reale indtægter falde.

Boligomsætningen

Boligomsætningen

afhænger ifølge Jyske Bank typisk af udviklingen i beskæftigelsen (indkomsten), og netop beskæftigelsesvæksten

vil, pga. det meget stramme danske arbejdsmarked, forblive moderat i de kommende år. Derfor er det ikke sandsynligt, at markedet

vil se en opblomstring af boligomsætningen.



Jyske Banks forventning er, at man vil se en udfladning af boligomsætningen

i takt med at beskæftigelsen vil udvikle sig meget moderat. I den forbindelse er det værd at bemærke, at risikoen

på nedsiden er langt større end potentialet på opsiden.



At boligefterspørgslen er blevet mere mat ses

også af, at liggetiderne er steget for parcelhuse fra ca. 2 mdr. i 1998 til ca. 4. mdr. i 2002. Geografisk er variationen dog

stor, hvor liggetiderne er lavest i Hovedstadsregionen med 2 mdr. stigende til ca. 6 mdr. i de mindste landkommuner.

Branchen

Branchen

konkurrerer ikke direkte på prisen (salærprocenten). En undersøgelse fra Konkurrencestyrelsen viste, at der gives

betydelige rabatter i ca. 30 pct. af alle handler. Det taler for, at konkurrencen er hårdere, end hvad der umiddelbart er synligt

på overfladen, hvor salærprocenterne lokalt ofte er meget ens.



Centralt placerede forretningslokaler er sammen med

udgifter til markedsføring og lønninger omkostningstungt. Dog er lønningerne til ejendomsmæglere konjunkturafbødende,

da ejendomsmæglere ofte er ansat på ren provision.



Nye salgskanaler i form af "Selvsalg", "Medsalg",

internet mv. vil med mere prisbevidste forbrugere lægge et pres på ejendomsmæglernes indtægter. Lokale pengeinstitutter

og advokater er blandt konkurrenterne på ejendomsmarkedet. Og begge aktører er aktive på ejendomsmarkedet i forskellig

omfang.



Muligheder er der dog også. Profilering og troværdighed er vigtigt, da disse parametre skal sikre kundeemner

og i sidste ende salg.



Samarbejde med penge- og realkreditinstitut kan desuden give både kundeemner og indtægter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen