Berlingske Business

Eik Bank mistænkt for kursfusk

Den færøske Eik Banki er blevet meldt til det islandske politi for kursmanipulation.

 Det islandske finanstilsyn mistænker i to tilfælde den færøske bank for at have snydt sine kunder ved at have taget overpris i forbindelse med et aktiesalg og for at have betalt for lidt i forbindelse med et aktiekøb.

Det skriver Jyllands-Posten.

Eik Banki mener selv, at man ikke har gjort noget ulovligt, og hvis det endelig er tilfældet, undrer banken sig over, at finanstilsynet reagerer så voldsomt, fordi bankens fortjeneste i de to handler blot er på nogle få tusinde kroner.

Handlerne fandt sted på den islandske børs i juni og juli sidste år. Først solgte en medarbejder i Eik Banki en portion aktier til banken, hvor banken ifølge finanstilsynet snød på vægten og fastsatte kursen for lavt, så sælgeren fik 3211 kr. for lidt for sine aktier. Senere købte en kunde 135 aktier i Atlantic Airways gennem Eik Banki, og ved den lejlighed mener tilsynet, at banken fik en uretmæssig gevinst på 396 kr.

Det islandske finanstilsyn har overgivet en tredje sag til politiet. Her er der ingen kunder involveret, idet banken handlede med sig selv.

Bankens ansvarlige for investor relations, Finn Danberg, oplyser, at banken har haft en islandsk advokat til at gennemgå sagerne, og advokaten har frikendt banken.



(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen