Berlingske Business

ECB strammer reglerne for kurspåvirkende udtalelser

ECB-POLICY/QE
Det fremover kun være muligt for bestyrelsesmedlemmerne at udtale sig om emner, der potentielt kan påvirke de finansielle markeder, hvis talerne enten offentliggøres på ECB's hjemmeside eller kan følges af offentligheden i form af webcast eller pressetilstedeværelse, skriver ECB i en meddelelse. Foto:

Efter en smutter tidligere på året strammer Den Europæiske Centralbank reglerne for, hvornår bestyrelsesmedlemmer kan udtale sig om ting, der potentielt kan påvirke de finansielle markeder, skriver Wall Street Journal.

Derfor vil det fremover kun være muligt for bestyrelsesmedlemmerne at udtale sig om emner, der potentielt kan påvirke de finansielle markeder, hvis talerne enten offentliggøres på ECB's hjemmeside eller kan følges af offentligheden i form af webcast eller pressetilstedeværelse, skriver ECB i en meddelelse.

IMF/

- (Bestyrelsesmedlemmer, red.) vil afstå fra at tilbyde institutioner, virksomheder eller personer, der kan tjene penge fra sådanne informationer, personlige holdninger omkring økonomiens tilstand eller den finansielle sektor eller relevant information omkring fremtidig pengepolitik, der ikke hidtil har været offentliggjort, skriver banken i meddelelsen.

Årsagen til stramningen er ifølge Wall Street Journal, at Benôit Coeuré i maj bag lukkede døre fortalte, at ECB ville fremskynde opkøb af statsobligationer for at tage højde for en forventet nedgang i markedslikviditeten i sommerperioden. Talen blev ikke offentliggjort på ECB's hjemmeside, og kommentarerne udløste aktivitet på obligationsmarkederne og en svækkelse af euro.

GERMANY ECONOMY ECB

De tilstedeværende ved arrangementet, der blandt andet talte hedgefond-managere, fik desuden privilegeret adgang til kurspåvirkende information. ECB gav en intern procedurefejl skylden for smutteren, inden Mario Draghi forsøgte at nedtone sagen.

Fremover, skriver ECB, vil bestyrelsesmedlemmerne sikre, at kurspåvirkende information ikke videregives ved lukkede møder.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen