Berlingske Business

ECB fanget i krydsild om inflationsmål

epaselect GERMANY LUMINALE 2016 LIGHT SHOW
Den Europæiske Centralbank, ECB, har såvel som mange andre centralbanker stilet efter en inflationsrate på 2 pct. Foto:

Den Europæiske Centralbank, ECB, har såvel som mange andre centralbanker stilet efter en inflationsrate på 2 pct.

Men efter en række år, hvor de udviklede økonomier har præsteret dårligere end ventet, lyder kritikken nu, at inflationsmålet bør justeres. Problemet er bare, at økonomerne er uenige i, hvorvidt målet skal justeres op eller ned.

Det skriver Wall Street Journal.

11BUSPix2-Mario-h-j-155605.jpg

På den ene side mener en række eksperter, at de nuværende lave inflationsrater er et resultat af langsigtede økonomiske trends, som følger med globalisering og en højere gennemsnitlig levealder, og at centralbankerne derfor bør sænke målet til et mere realistisk niveau.

På den anden side lyder argumentet, at inflationsmålet bør hæves for at give centralbankerne noget frirum og derved bedre mulighed for at bruge renten til at stimulere økonomien fremover.

Endeligt mener en tredje gruppe, at hele inflationsdiskussionen er farlig, og at det vil skade centralbankernes troværdighed, hvis man begynder at pille ved inflationsmålet.

BELGIUM-EU-SUMMIT

- Troværdighed indebærer, at man holder fast i sine målsætninger og ikke sænker dem, bare fordi man ikke kan nå dem, siger Peter Tillmann, der er økonomiprofessor ved University of Giessen i Tyskland, til Wall Street Journal.

ECB-chef Mario Draghi har dog svoret ikke at opgive inflationsmålet på 2 pct., hvilket i sidste uge blev bekræftet, da han søsatte anden runde pengepolitisk stimuli på bare tre måneder.

I februar var inflationen i eurozonen minus 0,2 pct. sammenlignet med samme måned sidste år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen