Berlingske Business

Dyr uge i C20: Novos pengekasse har mistet 42 milliarder

Nyt flagskibsprodukt trækker Novo Nordisk frem
Foto:

Det har været en dyr uge for Novo A/S, pengetanken hos Novo Nordisk Fonden, der har måttet se skuffende regnskaber fra sine store investeringer æde af værdierne.

Det har været en dyr uge for Novo A/S, pengetanken hos Novo Nordisk Fonden, der har måttet se skuffende regnskaber fra sine store investeringer æde af værdierne: Hele 42 mia. kr. har fonden lidt i urealiseret kurstab på seks handelsdage.

Sidste fredag skuffede Novo Nordisks halvårsregnskab aktionærerne og gav et kæmpe kursknæk. Onsdag fulgte Novozymes efter med et regnskab, der viste svag vækst og også udløste kursfald. Torsdag var det så FLSmidths tur til at give aktionærerne en skræk i livet.

Novo Nordisk Fonden ejer via Novo A/S mere end en fjerdedel af de to førstnævnte og mindst 15 pct. af FLSmidth. Og med de seneste års voldsomme vækst i Novo Nordisk er det efterhånden værdier for langt over 300 mia. kr., fonden bestyrer.

2016 har dog ikke været specielt god for fondens pengekasse. C20-investeringerne for Novo A/S, der også tæller Chr. Hansen, har siden nytår mistet en femtedel af deres værdi, eller i alt 61,5 mia. kr., inklusive den seneste uge og korrigeret for udbytte.

Til sammenligning er C20 Cap-indekset i år faldet 1,9 pct. - eller steget 5,6 pct. - hvis man medregner afkast fra udbytter.

Uden for C20 har Novo A/S' investering i NNIT dog udviklet sig positivt, mens Veloxis-ejerandelen på 42,7 pct. har trukket i modsat retning. De to udgør dog kun omkring 1 pct. af Novos investeringer i børsnoterede papirer, mens Novo Nordisk-andelen udgør fem sjettedele.

Novo A/S' samlede aktiver voksede i 2015 med 123 mio. kr., ikke mindst på grund af en stigning på mere end 50 pct. i Novo Nordisk. Det var et "rigtigt godt år" for investeringsselskabet, skrev det i årsregnskabet. I februar 2016 valgte det dog at skille sig af med den administrerende direktør, Eivind Kolding.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen