Berlingske Business
12:18Athena har solgt tysk vindmøllepark

Drak 1,4 millioner færre øl

Drak 1,4 millioner færre øl - 1
Det sidste år er ølsalget faldet støt i Storbritannien, hvilket blandt andet har kunnet mærkes i Carlsbergs salg, samtidig med at den britiske pubkultur er blevet sat under voldsomt pres. Foto:

Briternes ølindtag er under kraftigt pres og i sidste kvartal af 2008 faldt ølsalget med næsten 10 procent. Dårligt nyt for Carlsberg, der allerede er presset på det britiske marked.

Fordommen om at briterne er et øltørstigt folkefærd, der gerne tager et smut forbi den lokale pub efter arbejde, skal formentlig snart revurderes.

Det sidste år er ølsalget faldet støt i Storbritannien, hvilket blandt andet har kunnet mærkes i Carlsbergs salg, samtidig med at den britiske pubkultur er blevet sat under voldsomt pres.

Og nu viser nye tal, at ølsalget i de britiske pubs fortsætter sit kraftige dyk. Ifølge puborganisationen British Beer and Pub Association faldt ølsalget hele 9,9 procent i sidste kvartal af 2008, og omregnet betyder det, at briterne drak 1,4 millioner færre pints, når de aflagde besøg på pubber, restauranter og barer i oktober, november og december. Det skriver Times Online.

I samme periode faldt ølsalget i supermarkederne, der ellers har været modstandsdygtigt mod de nedadgående kurver, med hele 6,5 procent.

Stærke i off-trade
Og de nye tal er skidt nyt for Carlsberg, der gennem længere tid har oplevet et salgsdyk på det britiske marked.

”Det er ikke nogen ny erkendelse for Carlsberg, at der er udfordringer i Storbritannien, men den negative trend, ser altså ud til at fortsætte,” siger Jens Houe Thomsen, aktieanalytiker hos Jyske Bank.

Den danske bryggerigigant måtte i tredje kvartal vinke farvel til ni procent af salget til den britiske restaurationsbranche, og har bebudet en lukning af bryggeriet i Leeds, for at spare på de britiske udgifter.

Carlsberg er nummer fire i Storbritannien med en markedsandel på 13 procent i on-trade markedet, altså salget i restaurationerne, mens den danske bryggerigigant sidder på 16 procent af off trade-markedet, altså salget i detailhandlen.

Og det kan i sidste ende hjælpe Carlsberg, at de er stærke i off-trade, hvor faldet i ølsalget trods alt er lidt mindre.

”De har en lidt bedre vægtning mod off-trade end gennemsnittet, og det kan betyde at de er relativt bedre rustet, men det redder selvfølgelig ikke indtjeningen,” siger Jens Houe Thomsen fra Jyske Bank.

Indtjeningen per øl er sædvanligvis højere i resturationsbranchen, hvor enkeltprisen per øl er betydeligt højere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen