Berlingske Business

Diba Banks forlig om investeringer en realitet

Tilstrækkeligt mange kunder har accepteret det forlig, som Diba Bank og Forbrugerombudsmanden i juni blev enige om vedrørende investering i Scandinotes-/Kalvebod-obligationer, til at aftalen nu er en realitet.

De kunder, som har eller har haft formueplejeaftaler med banken med lav eller moderat lav risiko og som har tabt penge på, at deres midler har været investeret i Scandinotes og Kalvebod obligationer, er blevet tilbudt en kompensation, der dækker 80 pct. af deres tab. Derimod er kunder med højere risikoprofil end lav eller moderat lav ikke blevet tilbudt kompensation for eventuelle tab.

Den enkelte kunde afgør, om vedkommende vil acceptere tilbuddet, men forligsaftalen mellem banken og Forbruger­ombudsmanden indebærer, at kunderne selv må føre sagerne videre, hvis tilbuddet afvises.

- Forligstilbuddet er betinget af, at en væsentlig del af de berørte kunder accepterer tilbuddet inden udgangen af september måned 2013. Denne forudsætning er opfyldt allerede nu, idet en meget stor del af de berørte kunder har accepteret tilbuddet. Dermed er forliget en realitet, og udbetaling af kompensationer kan påbegyndes, konstaterer Diba Bank, der i regnskabsåret 2012 har hensat i alt 50 mio. kr. til dækning af forpligtelser i forbindelse med sagerne.

En endelig opgørelse af udgifter til kompensationer kan først foretages, når det er klart, hvor mange af de resterende kunder, der ikke ønsker at acceptere forligs­tilbud­det, og om der er kunder, der ønsker at rejse individuelle sager mod banken.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen