Berlingske Business

Deutsche Börse udvider muligheder for skjult aktiehandel

BRITAIN MARKETS
Deutsche Börse vil gå i fodsporene på London Stock Exchange. Arkivfoto. Foto:

Deutsche Börse vil mandag udvide muligheden for skjulte aktiehandler langt fra offentlighedens opmærksomhed og samtidig undgå at bryde reglerne for såkaldte "dark pools".

Det skriver Financial Times.

Den tyske børs går dermed i fodsporene på London Stock Exchange ved at lancere et nyt marked, hvor kun investorer, der er involveret i lignende handler, kan se ordrebogen, før handlerne finder sted.

Deutsche Börse vil udvide den såkaldte "isbjerg"-ordretype, der kun offentliggør en fraktion af ordrens størrelse. Isbjerg-ordrerne udgør i forvejen 43 pct. af de store ordrer på børsen i Xetra-børsen i Frankfurt, skriver Financial Times.

Isbjerg-ordrerne vil især komme institutionelle investorer, der ønsker at sælge store blokke af aktier fra, til gode. De vil få muligheder for at sælge aktier fra i blokke uden markedet får nys om det, hvilket kan påvirke markedet imod dem.

Ændringerne skal leve op til kravene under de nye Mifid II-regler, der ventes at træde i kraft i januar 2018. De nye regler vil sætte et loft over volumen i de traditionelle dark pools uden for børserne på 8 pct. af handlen i et givent selskabs aktier, og dermed vil en del af aktiviteten blive tvunget tilbage på de åbne børser, hvor Deutsche Börse med de nye ændringer fortsat vil give investorerne visse mulighed for at handle under overfladen.

- Handel i dark pools er en vigtig brik i logikken hos de fleste handleres algoritmestrategier. Med de foreslåede Mifid II-regler vil strategierne i større eller mindre grad blive forstyrret, i særdeleshed ved mindre ordrestørrelser, skrev mægleragenturet ITG for nylig i en rapport ifølge Financial Times.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen