Berlingske Business

»Det er svært at give magten fra sig«

Christian og Thor Stadil
Det er mere end svært at dele magten i familieselskabet med andre, erkender Christian og Thor Stadil, der indtil videre dropper planer om eksterne bestyrelsesmedlemmer. Foto:

Det er mere end svært at dele magten i familieselskabet med andre, erkender Christian og Thor Stadil, der indtil videre dropper planer om eksterne bestyrelsesmedlemmer.

Tilbage i februar trak daværende Clipper-topchef Kristian Mørch sig ud af bestyrelsen i Thorco Shipping, som ejes af Christian Stadil og dennes far, Thor Stadil, som bestyrelsesformand.

Uenighed om strategien, hed begrundelsen.

Men der er også en anden grund, fortæller Thor Stadil i dag.

vae

Den handler om, hvor svært det er at dele indflydelsen og de vigtige beslutninger med udenforstående. Hjerteblod er ikke sådan lige at dele med andre.

»Jeg er meget tæt på Thorco og på den daglige ledelse og taler ofte og meget med folkene i selskabet. Det blev et problem i forhold til Kristian Mørch i bestyrelsen, for når vi så kom til bestyrelsesmøderne, var mange af de store beslutninger for længst taget. Det er svært at give magten fra sig,« siger Thor Stadil om sin formandsrolle i Thorco.

Han stiftede selv Thorco for cirka 12 år siden. I dag opererer rederiet cirka 100 skibe, der sejler med speciallast. Heraf ejer Thorco selv cirka en tredjedel, mens resten er enten chartret eller forvaltes for andre.

Thor Stadils varme følelser for Thorco og involvering i den daglige drift var med til at gøre bestyrelsesmøderne næsten overflødige, og til sidst trak Kristian Mørch sig ud. Kort tid efter stoppede Mørch også i Clipper og er nu direktør i det norske rederi Odfjell.

aaa

»Når vi kom til bestyrelsesmøderne, følte han, at han var blevet forbigået, og at bestyrelsesmøderne var ligegyldige, fordi beslutningerne allerede var taget. Jeg bebredjer ikke Kristian. Det skyldes i høj grad mit eget temperament, som ikke er til at gå og vente på bestyrelsesmøder, før vi tager en beslutning, hvis jeg kan tage den hurtigere, fordi jeg alligevel er med på råd,« siger Thor Stadil.

Han løber ikke fra, at hans stil gør det meget svært for andre at være med i ledelsen af familiedynastiet.

»Den måde, jeg arbejder på, er ikke særlig godt egnet til at have det her fremmedelement inde i ledelsen,« siger Thor Stadil.

Thor og Christian Stadil Thornico på Turbarg HAvn

Derfor har de i Stadil-familien besluttet at organisere bestyrelserne i Thornico anderledes end egentlig planlagt.

»Det fungerer ikke at få en ekstern formand ind, hvor vi så sidder som menige bestyrelsesmedlemmer, når vi samtidig er ejere. Thor er for tæt på Thorco, og jeg er for tæt på Hummel til, at det ville have sin gang på jord. Så skal vi hellere have en 100 procent ekstern bestyrelse, hvor vi slet ikke er med, men kun agerer som ejere,« siger Christian Stadil.

Han planlægger at samle en stærkere bestyrelse i Thornico, altså på koncernniveau. I dag består bestyrelsen i Thornico primært af far og søn.

»Jeg kunne godt forestille mig, at vi laver en større og bredere Thornico-bestyrelse. Vi sætter mere og mere fokus på holdingselskabet som en enhed med egen identitet, og der kunne vi godt finde på at udvide bestyrelsen med flere eksterne medlemmer,« siger Christian Stadil.

pix- stadil

pix- stadil

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen