Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Derfor svæver luftfartsindustrien i ekstremt tyndt luftlag

SWEDEN-PILOT-STRIKE-SAS
Foto:

Med aktiefald på helt op til 46 procent alene i år er luftfartsektoren hårdt presset. Analytikerne advarer investorerne om at være varsomme, når de køber flyaktier.

Der var terroren i Frankrig, Egypten og Tyrkiet. Der var nogle opkøb af fly, der nok blev foretaget på de forkerte tidspunkter. Og så er der generelt bare for mange flyselskaber på markedet.

Det er nogle af de væsentligste årsager, som analytikere hiver frem, når de skal forsøge at forklare den dårlige stemning, der hersker i luftfartsindustrien i øjeblikket.

aarhus lufthavm

For det har ikke været nogen »rar oplevelse« - som investeringsøkonom i Nordnet, Per Hansen, udtrykker det - at eje luftfartsaktier på det seneste. Dagens nedjustering af Easyjet er endnu et bevis på den svære udvikling, som sektoren er inde i, påpeger han.

»Uanset om man har ejet aktier fra Easyjet, SAS eller Lufthansa, er 2016 ved at udvikle sig til et forfærdeligt år,« siger han.

SAS - 20160731142243135_org.jp


Alene i år er SAS-aktien faldet 31 procent, Lufthansa-aktien er faldet 35 procent og Easyjet-aktien er dykket med hele 46 procent.

»Luftfartsindustrien bliver altid ramt«

Seneste eksempel på, at det ikke er nemt at være luftfartsselskab for tiden, er torsdagens uvejr i Florida. Både SAS og Norwegian var nødt til at aflyse deres afgange mellem Europa og Florida på grund af orkanen Matthew, der ifølge flere medier kan blive den mest voldsomme, tropiske orkan, der har ramt USA i 12 år.

Og når sådan noget sker, er luftfartindustrien den første til at mærke rystelserne, siger aktieanalysechef i Sydbank, Jacob Pedersen.

new zealand

»Luftfartsindustrien er en industri, der altid bliver ramt, uanset om der er orkan, strejker eller nogen som helst anden form for afbrydelse. Deres samarbejdspartnere, lufthavnene, er små minimonopoler – det er de nok ikke meget for, at jeg siger – men det er de. Flyselskaberne bliver derfor trukket ned, uanset hvad der sker,« siger han.

Jacob Pedersen peger på, at flyselskaberne historisk set har haft svært ved at skabe værdi, og at luftfartsaktierne har udviklet sig skidt i år på grund af en hård konkurrence på markedet, der ser ud til at fortsætte ind i 2017. Og så er der endnu en årsag til, at sektoren hænger i et lidt tyndt luftlag:

FILE SWEDEN ECONOMY SAS

»Det er en industri, hvor man får bestilt fly på forkerte tidspunkter, og så sidder man altså med meget dyre fly. Det er bare generelt en svær industri at skabe værdi i, og på den lange bane er det meget svært at aflæse, hvordan markedet vil udvikle sig,« siger han.

Også investeringsøkonom Per Hansen mener, potentielle investorer skal se sig godt for. Investorerne skal langsigtet være varsomme med at investere i industrien, være selektive og holde fokus på de langsigtede vindere, lyder rådet.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen