Berlingske Business

Derfor holder amerikanske forbrugsgiganter fest på fondsbørsen

Bezos
Amazons grundlægger og topchef Jeff Bezos kan grine hele vejen til banken. Den 51-årige forretningsmand er placeret som nummer 15 på Forbes milliardærliste. Her ses han under et besøg hos Amazons hovedkontor i Indien. Foto:

Amerikanske forbrugsgiganter som Starbucks, Amazon og Visa forkælede sent torsdag aften investorerne med berusende gode regnskaber. Et spirende jobmarked og stigende boligpriser har givet det amerikanske forbrug et energiboost.

En lidt halvslatten handelsdag på de amerikanske børser torsdag blev efter lukketid overdænget med stjernestøv fra tre af landets store forbrugsgiganter.

Både Amazon, Visa og Starbucks forkælede investorerne med gyldne regnskaber, der straks satte fut i alle tre aktier i det amerikanske eftermarked. Især internetbutikken Amazon havde noget at skyde med, da selskabets aktie skød i vejret med over 17 pct. efter lukketid torsdag.

05BUSbagside.jpg

Økonomer har længe talt om, at opmuntrende tal fra amerikansk økonomi ville give bedre resultater hos de børsnoterede selskaber. Og sent torsdag aften landede der altså et helt konkret bevis for den påstand.

»Det er et rigtig godt tegn på, at det amerikanske forbrug er i bedring. Det skyldes primært, at det amerikanske jobmarked har fået det bedre og bedre over rigtig lang tid. Det er også en understregning af, at den vækstforskrækkelse, som vi fik i første kvartal, synes at være trådt helt i baggrunden nu,« siger Henrik Drusebjerg, der er chefstrateg i Carnegie.

Inden de tre forgyldte regnskaber blev sluppet løs sent torsdag aften dansk tid, viste tal fra myndighederne i USA tidligere på dagen, at blot 255.000 amerikanere meldte sig som førstegangsledige i sidste uge. Det er det laveste niveau siden 1973. Og det var markant færre, end estimater fra nyhedsbureauet Bloomberg havde forudset.

US-FERGUSON-PROTESTS-CONTINUE-TWO-MONTHS-AFTER-POLICE-SHOOTING-O

»De amerikanere, der har mistet deres job, har i stor udstrækning fået det igen. Og de, der stadig ikke er kommet i arbejde, har et begrundet håb om at få et. Og når boligmarkedet samtidig stiger, så stiger forbruget også,« siger Henrik Drusebjerg.

Mens det amerikanske forbrug synes at være kommet godt op i omdrejninger, kniber det lidt mere med at sparke gang i økonomien i Europa. De lovende takter fra USA vil dog også nå vores del af verden, påpeger Carnegie-strategen.

»Der plejer at være ni til tolv måneders forsinkelse til Europa. Der er dog noget, der tyder på, at de perioder bliver kortere og kortere, men der er ingen tvivl om, at når verdens største økonomi har det bedre, så er det noget, som vi alle sammen får gavn af,« siger Henrik Drusebjerg.

Forbrugerne vil dog typisk have syn for sagen, før de begynder at svinge deres kreditkort. Eller sagt på en anden måde: Pengene skal ind på vores konto, før vi skyder dem af på forbrug.

20BUSwall-street.jpg

»Vi er ikke så langt fremme i opsvinget her i Europa. Det tager noget tid for dig og mig, fra vi kan læse i avisen, at vi bevæger os ud af en krise til, at vi rent faktisk kan mærke det på egen krop. Og vi er altså sådan indrettet, at der skal lidt mere til end et par vækstgrafer, før vi går forbrugsbonanza. Vi skal kunne se på bankbogen, at vores økonomi har det bedre,« siger Carnegie-økonomen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen