Berlingske Business

December har budt på børsnoteringstørke i USA

USA-STOCKS/
En sælger på børsen i New York har julestemningen med på arbejde. REUTERS/Lucas Jackson Foto:

December har langt fra budt på voldsom trængsel og alarm, når det kommer til at antallet af nynoteringer på de amerikanske aktiebørser.

Ingen selskaber med hovedkvarter i USA er gået på børsen, og december markerer dermed den første måned siden september 2011, hvor nye børsintroduktioner har været helt fraværende, skriver New York Times.

I alt har der blot været tre børsnoteringer i løbet af måneden, hvor den største var det australske softwareselskab Atlassian Corporation, der solgte aktier for 462 mio. dollar.

US-U.S.-MARKETS-HOPE-TO-RECOVER-AFTER-MAJOR-LOSSES-LAST-WEEK

December afslutter et i øvrigt skuffende år, når det kommer til antallet af børsnoteringer i USA, vurderer Renaissance Capital, der har specialiseret sig i dette felt af investeringsuniverset. I alt har året budt på 169 nye selskaber i børslisterne, som har rejst samlet 30 mia. dollar. Det er det laveste niveau i seks år.

Det så ellers fornuftigt ud frem til august, men store kursudsving på børserne og faldet i olieprisen fik antallet af nynoteringer til at falde drastisk. Målt på antallet af amerikanske virksomheder, der lod sig notere, var der i alt 81 i første halvår, som tilsammen rejste 15,3 mia. dollar. I andet halvår har der været 49 nynoteringer, som har rejst sammenlagt 10 mia. dollar.

LP

På randen til 2016 ligger der ansøgninger om i alt 48 børsnoteringer til en værdi af sammenlagt 11 mia. dollar. Blandt de største er supermarkedskæden Albertsons, der ventes at notere aktier til en værdi af 1,6 mia. dollar, skriver New York Times.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen