Berlingske Business

Danskerne holder fast i juletraditionerne

For første gang i 2008 formåede Tivoli at øge besøgstallet i en sæson, da den populære forlystelseshave i november og december slog dørene op for den årlige julesæson.

Året har ellers været præget af finanskrise og manglende forbrugslyst, hvilket generelt har smittet negativt af på havens besøgstal.

Ved halvårsregnskabet, der blev offentliggjort i slutningen af november, kunne Tivoli fortælle om en samlet nedgang i besøgstallet på 4 pct.

Men i løbet af efteråret vendte stemningen så småt - først med en besøgstal i Halloween-ugen, der næsten matchede sidste års rekordniveau, og siden hen blev besøgstallet øget i julesæsonen, der løber fra 14. november til 30. december. I alt besøgte 910.000 gæster den juleoplyste have, mens det tilsvarende antal gæster i 2007 var 890.000.

- Det er lykkedes at fastholde besøgstallet på det forventede niveau på trods af den uro, finanskrisen har forårsaget. Det er vi meget tilfredse med. Det viser, at danskerne stadig gerne vil hygge sig sammen på trods af en lidt strammere økonomi, siger Tivolis administrerende direktør, Lars Liebst, i en meddelelse til fondsbørsen fredag.

Ifølge kommunikationsmedarbejder Ellen Dahl kan det overraskende gode besøgstal hænge sammen med, at netop julesæsonen er blevet en indarbejdet del af mange danskeres juletraditioner.

- Det kan da godt være, at julen er noget af det sidste, man sparer på. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at siden Jul i Tivoli blev indført i 1994, har det været en tradition for mange, som har faste ritualer for, hvornår de skal komme og besøge Jul i Tivoli, og hvad de skal lave, når de er der, siger Ellen Dahl til RB-Børsen. Hun vil dog ikke afsløre, om gæsterne har brugt færre penge på f.eks. æbleskiver og gløgg i 2008 sammenlignet med 2007.

Men årets besøgstal passer fint til den kapacitet, haven har, understreger hun. For nogle år siden, da besøgstallet oversteg 1 mio. gæster, var det lige før, der næsten var for mange juleglade gæster.

- Det er ikke nødvendigvis hensigtsmæssigt, at der kommer så mange gæster, for så er vi over vores kapacitet. Vi kan ikke altid styre at få folk til at komme f.eks. en mandag formiddag. Folk kommer typisk i weekenderne, og så kommer vi op på nogle meget trange dage, og det er ikke nødvendigvis en god ting for gæsteoplevelsen, siger Ellen Dahl.

Ved indgangen til et nyt år med økonomisk usikkerhed, er Tivoli optimistisk omkring besøgstallet for 2009.

- Vi forventer, at danskernes økonomi bliver yderligere presset i 2009, men vi er alligevel optimistiske, for vi har nogle spændende nyheder til sommersæsonen; både en ny forlystelse og nye typer underholdning som for eksempel Copenhagen eSport Challenge i april, lyder det fra Tivoli-direktøren.

Ellen Dahl vil endnu ikke løfte sløret for, hvilken forlystelse Tivoli har i ærmet til gæsterne i år.

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen