Berlingske Business

Danskerne er Europas mest trygge

20081229-081011-A_artikel_og_teaser_615_x_339.jpg
Danske forbrugere er de økonomisk mest trygge i Europa. Foto:

Finanskrisen kradser åbenbart forbrugere i resten af Europa hårdere end i Danmark, hvor forbrugerne er de økonomisk mest fortrøstningsfulde i Europa.

De danske forbrugere har nu Europas lyseste sind. Efter en tredjeplads sidste år er vi rykket op til en førsteplads i økonomisk tryghed i en årlig undersøgelse, som den globale forsikringskoncern Genworth gennemfører, og som i Danmark er baseret på cirka 850 adspurgte forbrugere.

I det såkaldte Genworth Financials Indeks har Danmark dermed overhalet Sverige og Norge, som foruden Finland ligger i top målt på økonomisk tryghed blandt borgerne.

"Den enkelte forbruger er jo ikke ramt så hårdt af finanskrisen. De fleste har fastforrentede lån og kun få har indtil videre mistet deres job," siger landechef Jørgen Seligmann fra Genworth Financial.

Han spår dog, at flere vil være ramt af arbejdsløshed ved næste måling, og det vil  forringe den økonomiske tryghed i Danmark.

Læs også: Hjerne-Madsen forklarer finanskrisen

Danmarks opstigning på tryghedsbarometeret er da heller ikke udtryk for, at trygheden er øget i Danmark. Den er udtryk for, at trygheden ikke er faldet så meget som i resten af Europa.

"Faldet i Danmark er relativt mindre end i de andre lande, formentlig fordi vi fortsat har en ret lav arbejdsløshed i forhold til for eksempel Portugal, hvor arbejdsløsheden er slået hårdt igennem," siger Jørgen Seligmann.

Undersøgelsen er gennemført i september 2008, og den viser den andel af de spurgte forbrugere i et bestemt land, som føler sig økonomisk trygge i forhold til den andel, som føler sig økonomisk sårbare.

Resultatet beregnes dermed ved hjælp af sammenlignelige data fra 12 europæiske lande. Samlet er antallet af forbrugere, der føler sig økonomisk sårbare, steget markant under påvirkning af en række faktorer som beskæftigelsessituationen og de generelle økonomiske konjunkturer i verden og det enkelte land.

Der spørges i undersøgelsen både til de aktuelle finansielle vanskeligheder, som forbrugerne måtte have oplevet, og til forbrugernes forventning til fremtiden. Og det er især de europæiske forbrugeres forventning til deres fremtidige økonomiske situation, der trækker undersøgelsens resultat ned.

De irske forbrugeres syn på deres finansielle situation både nu og i fremtiden har taget den mest markante vending fra et flertal af trygge borgere til den tredjemindst trygge nation med kun Italien og Portugal som mere utrygheden nationer.

Læs også: Krise? Her er 25 spareråd

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen