Berlingske Business

Danskere investerer forkert i obligationer

I dag ejer langt færre danskere aktier end for fire år siden - de er i panik blevet solgt ud siden krisen, og i stedet er pengene sat i obligationer.

Men her er risikoen høj og gevinsten lav, lyder vurderingen fra eksperter, ifølge Politiken.

Antallet af danskere, der ejer enkeltaktier, er faldet med 110.000 siden 2009, viser analyser, som Nykredit har foretaget for avisen. Det er et fald fra 1,45 millioner til 1,34 millioner, og alene sidste år faldt antallet med 52.000.

JAPAN-ECONOMY-FINANCE-STOCKS

I takt med at mange danskere har solgt aktier fra, har de købt sig ind i investeringsforeninger, som er baseret på obligationer, hvor deres penge bliver forvaltet af professionelle.

Johan Juul-Jensen, som er forbrugerøkonom hos Nykredit, forklarer dog over for avisen, at selvom obligationer kan bruges til at styre ens samlede risiko, så betyder den lave rente, at afkastet er minimalt. Samtidig kan renten næsten kun stige, så risikoen for kurstab er større, hvis obligationerne skal sælges, før de udløber, skriver Politiken.

Sortepuljer_Business

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen