Berlingske Business
17:15Pandora fulgte op på succesfulde tirsdag 

Danskere går glip af prisfaldet på råvarer

08BUS20150806-161343-3.jpg
Salgsdirektør Jakob Jespersen, Alumeco A/S, bliver reddet af den høje dollarkurs, nu hvor prisen på aluminium falder. Foto: Asbjørn Sand

Aluminium er én af de råvarer, der er har oplevet stor nedgang i priserne. Men på grund af den styrkede dollar mærker man det ikke hos Alumeco A/S i Odense.

150 mennesker har deres daglige gang på Næsbyvej i Odense. Dér ligger nemlig et stort aluminiumslager, som tilbyder et bredt sortiment af stænger, rør og plader. Virksomheden hedder Alumeco A/S, og faktisk er virksomheden så stor, at lageret rummer mere end 5.000 ton aluminium. Man kunne derfor fristes til at tro, at de i virksomheden vil juble over, at aluminiumspriserne er faldet omkring 20 pct. på blot ét år.

Det er dog ikke tilfældet. Den høje dollarkurs har nemlig gjort, at Alumeco A/S slet ikke får billigere aluminium.

»Vi mærker ikke noget til råvareprisernes fald,« fortæller salgsdirektør Jakob Jespersen.

Råvarer

Hvis Alumeco A/S ønskede det, kunne de godt handle aluminium i dollar, men i og med det er en dansk virksomhed, og deres kunder skal købe produkterne i den danske valuta, skal kursen alligevel ændres på et tidspunkt. Så man slipper ikke uden om den styrkede dollar. Derfor handler de enten i danske kroner eller i euro, forklarer Jakob Jespersen.

»Den høje dollarkurs gør faktisk, at aluminium er blevet dyrere for os,« siger Jakob Jespersen og tilføjer: »Men det er ikke prisstigninger, som betyder noget.«

22BUSGas-flares-from-an-oil.jpg

Kunden får besparelsen

Prisen på aluminium er faldet med 20 procent, hvis man regner i dollar, men fordi den amerikanske valuta samtidig er steget voldsomt, er besparelsen i kroner helt nede på fem procent.

Men selv hvis dollaren havde ligget helt fladt, havde de faldende råvarepriser næppe givet bugnende bundlinjer hos danske virksomheder, vurderer cheføkonom i Dansk Industri, Klaus Rasmussen. »Prisniveauet er ligegyldigt, for det er kunden, som betaler for råvareindholdet. Altså viderefaktureres prisstigninger eller -fald.«

Dog tilføjer han, at prisjusteringer koster penge.

»Når priserne på virksomhedernes produkter skal ændres, er det omkostningsfuldt, men hvis udsvinget i råvarepriserne er store nok, er man nødsaget til at ændre dem.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen