Berlingske Business

Danske zombieselskaber er eksploderet siden finanskrisen

aktier - 20180215033730445_org
Siden afslutnignen af finanskrisen er antallet af danske såkaldte zombieselskaber eksploderet. Zombieselskaber er børsnoterede virksomheder, der har svært ved at betale renterne på deres gæld. Free/Colourbox

Børsnoterede virksomheder, der har svært ved at betale renterne på deres gæld, stiger kraftigt i Danmark.

København. Andelen af såkaldte zombieselskaber er siden 2007 ottedoblet.

Selskaberne med det kuriøse navn er ifølge den internationale samhandelsorganisation, OECD, defineret som selskaber, der i de seneste tre år ikke har tjent nok på driften efter af- og nedskrivninger til at betale deres renteomkostninger.

Zombieselskaber udgjorde otte procent af alle børsnoterede danske virksomheder i 2015. Og det får advarselslamperne til at blinke hos flere finansielle eksperter. Det skriver Finans.

- Mange zombieselskaber burde gå konkurs eller blive restruktureret. At de kan blive ved med at være "living dead" binder værdifulde ressourcer, og det er med til at gøre vores økonomi mindre dynamisk og mindre produktiv, siger Frank Hvid Petersen, rådgiver og tidligere chefstrateg hos Carnegie og Nordea.

Dataene, som er de senest tilgængelige, stammer fra Bank for International Settlements (BIS), der er en fællesorganisation ejet af 60 centralbanker.

I Danmark inkluderer zombieselskaberne selskaber som Bang & Olufsen, rederiet D/S Norden og trykkeriteknologiselskabet Glunz & Jensen.

Ifølge Claudio Borio, chef for BIS' monetære og økonomiske afdeling, kan de historisk lave renter meget vel være medskyldig i stigningen i antallet af zombieselskaber på tværs af Europa.

Fordi renterne er lave, kan det betale at gældsætte sig, og så bliver virksomhederne ikke i samme grad presset til at skære deres gæld ned.

Men det er endnu værre, at det stigende antal zombieselskaber binder centralbankernes hænder på ryggen.

I Danmark har flere end 20.000 danske virksomheder så høj gæld og så lav kreditværdighed, at de reelt er mere døde end levende.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen