Berlingske Business

Danske selskaber får røfler af fondsbørsen for sendrægtige meddelelser

RB Månedens aktie: Fødevareinvestorer tjente milliarder i juli
Arkivfoto: Onxeo var for sent ude med en meddelelse om et godkendt patent, og det får nu Københavns Fondsbørs til at påtale hændelsen. Foto:

Onxeo var for sent ude med en meddelelse om et godkendt patent, og det får nu Københavns Fondsbørs til at påtale hændelsen.

Onxeo blev bekendt med, at et patent var blevet godkendt en fredag aften - men selskabet valgte først at informere markedet om det tre dage efter - om mandagen.

Nyheden fik aktiekursen til at stige med cirka 30 pct. under øget omsætning, og stigningen fortsatte den følgende dag, oplyser Københavns Fondsbørs, der nu giver Onxeo en påtale.

Begrundelsen er, at »selskabet senest om fredagen, da selskabet blev bekendt med godkendelsen, burde have offentliggjort i det mindste en kortfattet meddelelse vedrørende modtagelsen af godkendelsen. Godkendelsen var tilgængelig på patentmyndighedens hjemmeside yderligere to dage tidligere«, skriver fondsbørsen om sagen.

1

Også Rovsing har været for sent ude med nyt. Her drejede det sig om et produkt, som Rovsing havde lavet en aftale om at levere - produktet var allerede godkendt af de europæiske myndigheder. Men det var ikke tidligere blevet meldt ud.

»I en periode forud for selskabets offentliggørelse af meddelelsen steg kursen på selskabets aktie mere end 25 pct. under væsentlig større omsætning end normalt, skriver fondsbørsen om sagen«.

Og selv om Rovsing anså produktets godkendelse som intern viden, så er børsen ikke enig.

»Børsen påtalte overfor selskabet, at selskabet først havde offentliggjort den interne viden (oplysningen om godkendelsen af produktet) om fredagen, når godkendelsen blev givet allerede om tirsdagen. Det blev endvidere påpeget at oplysninger der udgør intern viden, skal fremstå som den primære information i en meddelelse til markedet«, oplyser fondsbørsen.

21BUSLeo-Innovation-110410.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen