Berlingske Business

Danske opkøb har ikke givet kursmæssig pote

Til BT
Af de otte transformerende opkøb, der er foretaget i perioden, er aktiekursen i seks af virksomhederne siden opkøbet faldet mere end både generalindekset for danske aktier og for de sektorindeks, som virksomhederne indgår i, oplyser ugebrevet. Foto:

De danske børsnoterede virksomheder, der i de seneste par år har udvist dristigt initiativ med virksomhedsopkøb i stor stil, er i langt de fleste tilfælde efterfølgende blevet ramt af en særlig dårlig aktieperformance.

Det viser Økonomisk Ugebrevs undersøgelse af en stribe transformerende opkøb og fusioner, der siden 2013 har skullet give børsnoterede virksomheder et markant tilskud af ny vækst og øget indtjening.

Kun Royal Unibrew og Brdr. Hartmann er undtagelser.

- Markedets skepsis er sandsynligvis en god del af forklaringen på, at børsnoterede selskaber i disse år foretager så få markante opkøb - sammenlignet med for eksempel perioden op til finanskrisen, vurderer ugebrevet.

aktier

Af de otte transformerende opkøb, der er foretaget i perioden, er aktiekursen i seks af virksomhederne siden opkøbet faldet mere end både generalindekset for danske aktier og for de sektorindeks, som virksomhederne indgår i, oplyser ugebrevet.

Kun ved Royal Unibrews køb af finske Hartwall og Brdr. Hartmanns køb af brasilianske Sanova, har selskabernes aktiekurs efterfølgende outperformet resten af markedet.

aktiehandel

Anderledes er det gået for Jyske Banks køb af BRFkredit, Sparekassen Himmerlands overtagelse af Sparekassen Hobro (der har ført til dannelsen af Jutlander Bank), Nordjyske Banks overtagelse af Nørresundby Bank, Lundbecks køb af Chelsea Therapeutics, DK Companys køb af The Original Group fra IC Group samt TDC's opkøb af norske Get. De fusioner er blevet efterfulgt af en kursudvikling i de opkøbende selskaber, der har været ringere end både den generelle markedsudvikling og udviklingen i selskabernes sektorer.

Flemming

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen