Berlingske Business

Danske Invests flytning af gebyr får blandet modtagelse

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Danske Bank
ARKIVFOTO. Foto:

Afskaffelse af gebyr ved køb af investeringsbeviser sender Danske Invest tilbage i toppen på de anerkendte Morningstar-ratings af investeringsforeninger. Ifølge selv samme Morningstar bliver gevinsten for investorerne dog begrænset, da beregninger modsat viser en stigning i løbende gebyrer på samlet 88 mio. kr.

Det skriver Børsen.

- Den nye struktur er et led i en forenklingsproces, hvor vi konstant søger at gøre tingene lidt bedre. For investorerne betyder det et lavere ÅOP (årlige omkostninger i procent, red), og med prisnedsættelsen fortsætter Danske Invest med at være i den billigste tredjedel, hvor vi har en klar ambition om at høre til, siger Martin Kjærsgaard Nielsen, pressechef i Danske Capital til Børsen.

greece

Omlægningen af gebyrerne ændrer dog imidlertid på, hvem der får regningen, da det kun er nye investorer, der nu slipper for den såkaldte tegningsprovision. Eksisterende investorer bliver således ramt af stigende løbende gebyrer, men får ikke får gavn af afskaffelsen af tegningsprovisionen.

- Hvis man allerede er investor i en af de 61 fonde (som bliver ramt af højere løbende omkostninger, red), så er det nu blevet lidt dyrere at være investor. Prisreduktioner er alt andet lige godt, men hvis man ser på Danske Invest, så giver de lidt med den ene hånd og tager lidt med den anden, siger chefanalytiker hos analysehuset Morningstar, Nikolaj Holdt-Mikkelsen til Børsen.

Phillip Daugaard

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen