Berlingske Business

Danske investorer styrer mod et milliardtab på "sikre investeringer"

ESTONIA ECONOMY BANKING DANSKE BANK
Foto:

Danske investorer har placeret en samlet formue på 200 mia. kr. i danske obligationsfonde, på trods af at de har udsigt til et milliardtab i år.

Flere hundrede tusinde danskere har udsigt til at lide et milliardtab i år, fordi de samlet set har investeret 200 mia. kr. i danske obligationsfonde, skriver Finans.

Investeringsforeningernes fonde med danske obligationer har selv før afholdelse af omkostninger kurs mod negative afkast og det dårligste år på denne side af finanskrisen. Det kan derfor blive en dyr fornøjelse for investorerne, at 22 pct. af deres samlede opsparing på 915 mia. kr. i investeringsforeningerne er placeret i danske obligationer.

»Det er nærmest helt uforsvarligt ikke at rådgive folk ud af obligationsfonde. Markedsafkastet er så lavt, at der ikke er plads til at betale fondenes forholdsvis høje omkostninger,« siger Carsten Tanggaard, professor og formand for Penge- og Pensionspanelet under Erhvervsministeriet til Finans.

Obligationer bliver betegnet som sikre investeringer, men investeringsforeningerne bag de store banker Danske Bank, Nordea, Sydbank, Jyske Bank og Nykredit Bank har alle haft tab i deres afdelinger med danske obligationer i år.

»De fleste regner med, at renterne skal lidt højere op. Hvis det er rigtigt, er det sandsynligt, at det, vi ser lige nu, også vil være slutresultatet. Om det bliver meget dårligere eller markant dårligere, er der, hvor vandene skiller,« siger Frank Hvid Petersen, konsulent og tidligere chefstrateg i Carnegie og Nordea.

Danske Bank bekræfter, at det ser skidt ud for obligationsinvestorerne i år.

»Der er helt overordnet udsigt til triste afkast, fordi vi forventer, at renterne kryber opad i år. For en dansk obligationsportefølje forventer vi afkast i niveauet minus 1 til plus 1 pct. i år,« siger Tine Choi, chefstrateg i Danske Bank, til Finans.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen