Berlingske Business

Danske investeringsfonde ligger igen i top i Europa

Eric Pedersen - 20180322034528
God performance og lavere omkostninger betyder, at de danske investeringsfonde igen ligger i top i Europa, vurderer Eric Pedersen, direktør for Nordea Invest. Scanpix/Linda Kastrup/arkiv

Investeringsfondene er de bedste i Europa målt på afkast, omkostninger og risiko, viser ny en opgørelse.

De flere end 813.000 danskere, som ejer investeringsbeviser, kan glæde sig over, at de danske fonde netop er røget til tops som de bedste i Europa. Det skriver Finans.

Danmark har altid ligget højt i sammenligning med andre investeringsfonde i Europa, men i de seneste år har de danske fonde haft sværere og sværere ved at følge trop.

--

I marts generobrede de danske fonde dog førstepladsen i analysehuset Morningstars løbende rangliste over de europæiske landes investeringsfonde.

»Mange af de danske fonde leverer gode resultater. Og det slår igennem nu, hvor omkostningerne i fondene er reduceret på grund af ny lovgivning,« siger Nikolaj Holdt Mikkelsen, chefanalytiker for Morningstar Danmark, til Finans.

Analysehuset har netop kåret de bedste danske investeringsfonde i 2017.

12BUSLEGO-offentliggoer-reg.jpg

Eric Pedersen, direktør for Nordea Invest og formand for investeringsforeningernes brancheorganisation, Investering Danmark, konstaterer, at flere investeringsforeninger hører til blandt de ti procent bedste i Europa.

»Det er glædeligt, at Danmark igen er røget til tops i Europa. Der er ingen tvivl om, at det både er god performance og de lavere omkostninger, der slår igennem,« siger han til Finans.

Hidtil har de hollandske investeringsfonde været bedst i Europa, efter at landet indførte et forbud mod tage et salgsgebyr direkte af kundens formue. Den ændring har banket kundernes omkostninger i bund, og nu er det samme altså sket herhjemme.

421482748.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen