Berlingske Business

Danske Capital raser over baltiske teleopkøb

Danske Capital raser over baltiske teleopkøb - 1
Teliasoneras topchef, Lars Nyberg, anser de baltiske lande som en del af teleselskabets hjemmemarked, og vil derfor nu fuldt ud overtage to baltiske teleselskaber. Foto:

Det svensk-finske teleselskab Teliasonera vil fuldt ud overtage Estlands og Litauens førende teleselskaber, men det bliver ikke med Danske Capitals gode vilje. Danske Banks kapitalforvaltingsdivision raser over prisen.

Teliasonera har i dag meddelt, at man vil købe hele Estlands Eesti Telekom og Litauens TEO LT.

Det svensk-finske teleselskab gik ind i de baltiske markeder allerede i 1991, og ejer i dag 60 pct. af begge de baltiske teleselskaber. Men nu vil man indtil 9. oktober købe de resterende 40 pct. i Eesti Telekom og TEO LT.

Ifølge Teliasonera vil man bruge op til 4,9 milliarder svenske kr., eller 3,6 milliarder danske kr., på at købe de øvrige aktionærer ud, og selskabet har beregnet, at tilbudskurserne er henholdsvis 24 og 31 pct. over fredagens slutkurs, og også pænt meget højere end gennemsnitskurserne for de to selskaber over de sidste seks måneder.

Danske Capital mener prisen er for lav
Men Teliasoneras købstilbud bliver blankt afvist af Danske Capital, der efter købet i 2006 af finske Sampo Bank har en del interesser i de baltiske lande.

"Vi mener at Teliasonera ganske enkelt forsøger at udnytte den seneste negative markedsstemning i Estland og Litauen ved at tilbyde denne utilstrækkelige kompensation til minoritetsaktionærerne," skriver porteføljeforvalter Jaakko Salmelin fra Danske Capital i en email, ifølge nyhedsbureauet Bloomberg.

Det er ikke umiddelbart muligt at fastslå hvor mange aktier Danske Capital kontrollerer i de to selskaber, men Teliasonera siger, at købstilbudene står ved magt, uanset hvor få eller mange aktionærer, som tager imod tilbuddet, der udløber 9. oktober.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen