Berlingske Business
14:04Endnu en Uber-chef siger op

Danske Bank viser vejen

Danske Bank koncernens overskud efter skat udgjorde 6.414 mio. kr. i 1.-3. kvartal 2002 mod 6.984 mio. kr. i samme periode 2001. Nedgangen

kan dog primært tilskrives en lav skatteudgift i 3. kvartal 2001.



Koncernens basisindtjening i 1.-3. kvartal 2002 viste

en svag fremgang i tråd med forventningerne udtrykt i halvårsrapporten 2002. Basisindtægterne i 1.-3. kvartal faldt

med 4 pct. til 20.331 mio. kr. i forhold til 1.-3. kvartal 2001. Indtægterne er fortsat negativt påvirket af den lave omsætning

på kapitalmarkederne og den moderate aktivitet på koncernens hovedmarkeder. Nedgangen i indtægterne blev opvejet

af faldende omkostninger og marginalt lavere hensættelser.



Trods det betragtelige fald i aktivitetsniveauet på koncernens hovedmarkeder

blev indtjeningen fra gebyrer og provisioner alene reduceret med 2 pct. i forhold til 2001 til 4.566 mio. kr.



Koncernens basisindtjening

før hensættelser udgjorde 3.096 mio. kr. i 3. kvartal 2002. Tab og hensættelser viste i 1.-3. kvartal 2002 en nedgang

på 49 mio. kr. til 1.005 mio. kr. Basisindtjeningen viste herefter en stigning på 87 mio. kr. til 8.097 mio. kr. svarende

til en fremgang på 1 pct.



På baggrund af fortsatte omkostningsreduktioner og en forventning om en forholdsvis lav

hensættelsesprocent ventes basisindtjeningen for hele året 2002 fortsat at udvikle sig positivt. Udviklingen i basisindtjeningen

vil dog stadig kun være svagt positiv i forhold til indtjeningen for 2001.

Delphi

Hos Delphi Economics er man godt

tilfreds med regnskabet fra Danske Bank.



Fusioner og opkøb i både ind- og udland har ifølge Delphi betydet,

at Danske Bank er blevet en af Nordens mest lønsomme banker, selvom regnskabet viste en mindre tilbagegang i nettorenteindtægterne

og i resultat før skat.



Jævnføres Danske Bank med nogle af de øvrige store nordiske banker, Svenske

Handelsbanken og Föreningssparbanken, har begge haft en kraftig tilbagegang i resultat før skat. Danske Bank har tidligt

reduceret omkostningerne og skåret de overflødige afdelinger fra i blandt andet Fjern Østen.



Men også

på hjemmefronten har Danske Bank vist, at et mindre filialnet er et must. Siden begyndelsen af 2001 er 112 filialer forsvundet

fra det danske bybillede. Det eneste dårlige ben banken har er Danske Securities, som havde et underskud i basisindtjeningerne

før hensættelser.



Kigges der på nøgletallene kan det konstateres, at Danske Bank bevæger sig op

i den meget dyre ende.



Kurs/Indre værdi ligger på over 1,5, mens de danske konkurrenter som Jyske Bank, Sydbank samt

Spar Nord ligger væsentligt lavere. Kigges der på de svenske banker, svinger det en del. I toppen ligger Svenske Handelsbanken med

en K/I på 2,2 mens SEB og Föreningssparbanken ligger omkring de 1,5-1,8.



Kigger man på kursudviklingen siden

årsskiftet 2001, så har aktien mere eller mindre bevæget sig sidelæns og pendlet mellem 115 og 150. Både

i juni 2001 og maj 2002 var aktien oppe og teste modstandsniveauet 150, men kunne ikke bryde igennem mens markedet i oktober 2001

og 2002 har oplevet, at aktien har testet støtteniveauet 115.



Det seneste halvår har aktien været i en faldende

trend, men støtteniveau 115 har holdt for denne gang. Momentum stiger, hvilket indikerer at der er kommet fart i aktien. RSI

nærmer sig de +40 - aktien har bevæget sig væk fra det oversolgte niveau.



Ingen af signalmodellererne viser

køb, da aktien ikke har etableret en opadgående trend endnu. Generelt betragtes bankens aktier

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen