Berlingske Business

Danske Bank tabte 16 milliarder i værdi efter »elendigt« regnskab

danske bank
Onsdag var en skidt dag for Danske Banks topchef Thomas Borgen og aktionærerne Foto:

De investorer, der onsdag holdt fast i Danske Bank-aktien, kunne se værdien af en enkelt aktie falde 9,1 pct. til 177,30 kr.

Tirsdag lukkede aktien ellers i 195,10 kr., men et skuffende regnskab for andet kvartal, der blev offentliggjort, inden børsen åbnede, blev straffet af investorerne, der holdt brandudsalg og dermed fjernede 16 mia. af den danske storbanks børsværdi.

I alt er aktien siden årsskiftet faldet 26,6 pct. i værdi. Ifølge Sydbanks direktør for aktier, Ole Kjær Jensen, skyldes det både den verserende hvidvasksag, generelle fald i banksektoren, mens det skuffende regnskab "er en tredje dårlig nyhed for aktien", forklarer han til Bloomberg News.

Af alle selskaber, der er børsnoteret i København, faldt Danske Bank næstmest i pct. onsdag. Kun Brd. Klee, der sælger komponenter og halvfabrikata til danske industrivirksomheder, klarede sig dårligere med et fald på 13,1 pct.

Ifølge analytikerne hos Jyske Bank var Danske Banks regnskab ganske enkelt "elendigt", lød det i en analyse.

NEDJUSTEREDE FORVENTNINGER

Danske Bank nedjusterede sine 2018-forventninger til den lave ende af den tidligere prognose om 18 til 20 mia. kr. i overskud, og det er endda før de op til 1,5 mia. kr., banken vil give væk som bod for sine unoder i Estland.

Banken tjente færre penge end ventet i andet kvartal af 2018, hvor de traditionelle indtægtsposter skuffede - især indtjeningen på handel.

Kvartalet bød på et overskud efter skat på 4231 mio. kr. - til sammenligning havde analytikerne ventet et overskud på 4718 mio. kr. ifølge et estimat indsamlet af Ritzau Estimates, mens samme kvartal i 2017 gav en indtjening på 4790 mio. kr. efter skat.

Bankens samlede indtægter faldt til 10,88 mia. kr. fra 11,74 mia. kr. i andet kvartal af 2017. Det var samtidig dårligere end de 11,66 mia. kr., som analytikerne havde estimeret.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen