Berlingske Business

Danske Bank, JP Morgan og Morgan Stanley skal børsnotere Nykredit

Nykredit Stor utilfredshed blandt Nykredits bankkunder
Foto:

Danske Bank og de to amerikanske storbanker JP Morgan og Morgan Stanley skal stå i spidsen for børsnoteringen af Nykredit. Dermed ser Nordea ud til at misse den første store danske børsnotering i flere år.

Danske Bank, JP Morgan og Morgan Stanley er valgt til at stå i spidsen for børsnoteringen af Nykredit. Dermed er Nordea valgt for første gang i flere år valgt fra til en stor dansk børsnotering.

»Forenet Kredit og Nykredit-koncernen har valgt Danske Bank, J.P. Morgan og Morgan Stanley som Joint Global Coordinators. Det sker som et naturligt skridt i det børsforberedende arbejde. Forenet Kredit og Nykredit-koncernen har ikke yderligere kommentarer,« skriver Nykredits pressechef Jens Theil i en mail til Berlingske.

15BUSPix-Nykredit2-150329.jpg

De tre banker er valgt til rollen som Joint Global Coordinators, som er den klart vigtigste rolle en investeringsbank kan få i en børsnotering. Det er de banker, som kommer til at skrive prospektet og stå for hovedarbejdet med at få sendt Nykredit på børsen.

»Vi er utrolig glade for, at vi er blevet valgt, som den nordiske bank, der skal hjælpe Nykredit i denne sag. Vi ser frem til et godt samarbejde med både Nykredit og de øvrige banker i konsortiet,« siger Christian Holten Lindholm, Co-Head of Corporate Finance hos Danske Bank, i en skriftlig kommentar.

Valget af Danske Bank betyder samtidig, at Nordea for første gang i mange år ikke har fået en central rolle i en stor dansk børsnotering. Den nordiske bank har vundet alle de største noteringer herhjemme og har blandt andet stået bag børsnoteringer af DONG, Nets, Pandora og ISS.

Men Danske Bank har de senere år satset kraftigt på at blive en vigtig aktør på det prestigefyldte område. Flere centrale medarbejdere er hentet i andre banker. Og til det sidste var det stor spænding om, hvem af de to nordiske banker, som ville blive valgt.

Både store danske og internationale banker har i de seneste uger gjort sig lækre over for Nykredits bestyrelse for at sikre sig en rolle i den lukrative og prestigefyldte milliardnotering af det danske kreditinstitut. De enkelte investeringsbanker har præsenteret sig selv på Nykredits hovedkontor på Kalvebod Brygge i København. Her har Nykredit, ejerne bag selskabet og deres rådgivere fra britiske Rothschild skullet vurdere, hvem der bedst ville kunne føre den danske finanskoncern på børsen.

08BUSRB-PLUS-Massiv-laek-om.jpg

Og det bliver en af de største danske noteringer. Nykredit står som tidligere omtalt i Berlingske til at få en markedsværdi på op mod 80 mia. kr., og op til 20 pct. af aktierne vil blive udbudt ved noteringen. Dermed er det den største notering, siden energikoncernen DONG sidste år blev noteret til 110 mia. kr.

Det endelige samlede konsortium vil senere få tilført endnu flere banker. Typisk vil 10-12 banker blive valgt. Resten skal blandt andet være med til at skrive analyser og sælge aktier.

Planerne om en børsnotering kom første gang frem i februar 2016, hvor selskabet fremlagde tankerne. Dengang var argumentet, at en børsnotering var nødvendig for at leve op til nye internationale kapitalkrav. Senere er argumentet  blevet ændret til, at koncernen have mulighed for hurtigt adgang til kapital i forbindelse med eventuelle kriser.

Finanskoncernen fremlagde i sidste måned det bedste halvårsresultat nogensinde. Kerneforretningen voksede med 19 pct., og koncernen hævede forventning til hele året.

Forenet Kredit, der tidligere hed Foreningen Nykredit, er største aktionær i Nykredit med 89,8 pct. af aktierne. Foreningen skal være majoritetsaktionær efter børsnoteringen.

08BUSFILES-US-BANKING-POLIT.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen