Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Danske aktier tæt på europæisk top

Aktier

Det danske aktiemarked er steget så meget, at det i dag er et af de mest værdifulde i forhold til landets størrelse.

Store stigninger de seneste ti år har trukket Danmark op til at have et af de største europæiske aktiemarkeder målt pr. indbygger. Kun det svenske marked er større i EU, mens schweizerne kan bryste sig af at have de mest værdifulde aktier i hele Europa.

»Mange af vores store virksomheder er meget veldrevne, og der er mange gode enkeltstående historier,« siger Michael Borre, der er chefrådgiver i Nordea.

Aktie-optur

Målt i absolutte tal er det britiske marked med de mange finansielle virksomheder klart størst, men i en gennemgang af aktiemarkedernes værdi i forhold til landets størrelse ligger Danmark lunt. Det danske marked har en værdi, der svarer til at 468 kr. pr. dansker. Her må briterne nøjes med 389 kr., mens franskmænd og tyskere befinder sig længere nede på listen. Uden for EU er det dog schweizerne med blandt andre giganterne Roche, Novartis og Nestlé, der har de mest værdifulde aktier. De schweiziske marked er så meget værd, at det svarer til 1.414 kr. for hver indbygger i alpelandet.

I Danmark er værdien pr. indbygger mere end fordoblet inden for de seneste ti år. Årsagen er primært den store fremgang i Novo Nordisk, mens også andre selskaber som Coloplast, Novozymes og Pandora har leveret til fremgangen.

På fondsbørsen glæder adm. direktør Bjørn Sibbern sig over udviklingen.

»Det forhold, at markedets størrelse er steget så meget, som det er, hænger også sammen med, at vi har haft en meget flot udvikling i omsætning. Vi er løbet fra Finland og Norge, så vi nu er den næststørste børs i Norden.

Tallene afspejler, at Danmark over de senere årtier har udviklet globale koncerner i et tempo, som var usandsynligt for 20-30 år siden.

»Ud over Novo er det selvfølgelig positivt, at vi på trods af vores relativt lille størrelse som land har en række selskaber, der er markedsledende inden for deres område,« siger Henrik Drusebjerg, chefstrateg i Carnegie Investment Bank.

Tilbage i 1970erne holdt de danske virksomheder sig i højere grad til hjemmemarkedet. Forandringerne begyndte for alvor i slutningen af 1980erne, da verden omkring Danmark ændrede sig. Først og fremmest blev det indre marked skabt i Europa, Muren mellem øst og vest faldt, og senere åbnedes Kina og indledte en tid med fokus på frihandel.

Det gav flere af dem muligheder for at udfolde sig over det lille hjemmemarked.

»Eksportvirksomheder har muligheder for at vokse sig langt større end hjemmemarkedsvirksomheder. Der er nærmest ingen grænser, selv om man holder sig til sine kernekompetencer. Det har betydet, at de større danske virksomheder er kommet til at fylde mere i landskabet,« siger Klaus Rasmussen, cheføkonom i DI.

Nicher er nøglen til succes

Nøglen til succes for flere af de danske virksomheder har været at finde særlige nicheområder, hvor konkurrencen var mindre hård.

»Vi har mange nicheproducenter, som i virkeligheden har ret få konkurrenter på verdensmarkedet. De har valgt nogle områder hvor konkurrencen ikke er så voldsom og intens,« siger Klaus Rasmussen.

Blandt de succesfulde danske virksomheder er selskaber som Novo Nordisk og Vestas, der gennem flere fusioner har fundet særlige nicher og brancher, hvor de er vokset til at blive blandt de førende i verden. Også Novozymes og Coloplast indtager lignende positioner, og uden for børsen findes selskaber som Grundfos, Danfoss og Lego, der også er blandt de største i verden på deres markeder.

Åbning i verdenshandelen

De store virksomheder har nydt godt af den åbning, som er sket af verdenshandlen inden for de seneste 20-30 år. En udvikling som har givet dem nye muligheder.

»Eksporten ud af Europa stiger betydeligt i disse år. Der er høj vækst på en række nye markeder samtidig med, at landene har åbnet sig mere for verden. Kina er en stor del af hele fortælling efter de er gået fra stort set ikke at betyde noget til at være verdens næststørste økonomi,« siger Klaus Rasmussen.

Men mens det er glædeligt for det danske aktiemarked med de store virksomheders succes, understreger Klaus Rasmussen, at de lidt mindre selskaber er dem, som skaber de fleste job i Danmark. De store beskæftiger nemlig primært sine ansatte uden for landet. Han siger, at der er flere eksempler på, at de mindre kan udnytte mulighederne længere væk fra Danmark.

»Man kan godt deltage på det internationale marked som en mindre virksomhed. De mest succesfulde små virksomheder er dem som er født globale og fokuserer på verdensmarkedet fra første dag,« siger Klaus Rasmussen.

Mens det danske marked er steget, er det en anden historie i Sydeuropa. Værst er det gået i Grækenland, hvor landets aktiemarked blot har en værdi, som svarer til godt 25 kr. pr. græker.

Et faldende italiensk marked har også betydet, at de italienske aktier i absolutte tal er blevet overhalet af det svenske marked, der for ti år siden var under halvdelen værd af aktierne i Italien. Det danske marked nærmer sig det russiske, der har været plaget af fald efter den politiske uro i Ukraine. De 170 mio. russere har andel i et aktiemarked, der svarer til 20 kr. pr. indbygger.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen