Berlingske Business

Dansk bettingplatform får debut på svensk børs med manér

xcvzxc

Den danske bettingplatform Better Collective har fredag morgen fået en stærk debut på børsen i Sverige, da aktien stiger omkring 16 pct. fra start.

På forhånd havde selskabet lagt op til, at aktien skulle koste 48-58 svenske kr. Udbudskursen landede i toppen af intervallet med en pris på 54 svenske kr., men aktien stiger efter få minutters handel til 62,80 svenske kr., hvilket værdisætter selskabet til 1,7 mia. svenske kr. (1,24 mia. kr.).

Selskabet har solgt 12,2 mio. aktier, hvoraf de 11,1 mio. er nye aktier, og det sikrer selskabet omkring 600 mio. svenske kr. i kassen - svarende til 436 mio. kr.

Better Collective tjener penge på at skabe trafik til bettingsider som Unibet og Bet365 og arbejder dermed i krydsfeltet mellem bookmakere og spillere.

Virksomheden ejer over 2000 hjemmesider, der for eksempel har spiltips og værktøjer til at finde de bedste odds på en kamp - herunder bettingexpert.com, der er verdens største sociale netværk for spilinteresserede.

Hjemmesiderne tjener penge på reklamer fra bettingfirmaer, og Better Collective får kommission, hvis en ny bruger opretter sig ved at klikke på et link og begynder at spille på siden.

Better Collectives forretningsmodel kan sammenlignes med Momondo eller Hotels.com, og virksomheden er en af verdens tre største inden for spillebranchen.

Selskabet havde i 2017 en omsætning på 26,3 mio. euro, mens driftsoverskuddet viste et plus på 9,9 mio. euro.

Better Collectives hovedaktionærer er stifterne, Jesper Søgaard og Christian Kirk Rasmussen, der i dag er henholdsvis adm. direktør og vicedirektør. Den tidligere ALK-topchef Jens Bager indtrådte år sidste som bestyrelsesformand.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen