Berlingske Business

Daniscos sukkersalg kan falde til jorden

Selv om Tyske Nordzuckers køb af Danisco Sugar for i alt 6,2 mia. kr. blev præsenteret for et halvt år siden, er det langtfra sikkert, at det kører igennem uden problemer.

En ny optælling viser ifølge dagbladet Børsen nemlig, at de skrappe tyske konkurrencemyndigheder, Bundeskartellamt, siger nej til eller giver en risikofyldt, betinget godkendelse i 43 pct. af de sager, der ryger i fase to af konkurrencemyndighedernes undersøgelser.

Og i denne fase to ligger Danisco Sugar-salget netop nu. Det er en optælling foretaget af analytiker Lars Topholm, Canegie Bank, der viser, at 20 pct. eller hvert femte opkøb eller fusion i fase 2 får helt nej af Bundeskartellamt.

- Det er et relativt højt tal. Antallet af rene forbud i EU er væsentligt mindre, og i forhold til herhjemme er det meget mindre, siger konkurrenceekspert og professor Peter Møllgaard, CBS.

I EU-sammenhæng er det til sammenligning 12,5 pct. af de sager, der når fase to i konkurrencemyndighedernes undersøgelse, som får et rent forbud mod at blive gennemført.

- Det, der typisk sker i en fase to-sag, er, at det bliver godkendt med betingelser, altså at køberen skal sælge noget fra eller kan blive tvunget til at forkorte nogle kontrakter, så andre kan komme ind på markedet, siger Peter Møllgaard.

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen