Berlingske Business

Danisco Sugar snart på tyske hænder

Danisco Sugar snart på tyske hænder - 1
Milliardhandlen om dansk sukker er på vej mod en positiv afgørelse, hvis man skal tro selskaberne bag aftalen. Foto:

En afgørelse fra konkurrencemyndighederne er lige om hjørnet og alt tyder på, at tyske Nordzucker godt må købe Daniscos sukkerproduktion.

Den tyske sukkerproducent Nordzucker skylder sukkerdivisionen i Danisco mange penge, som de endnu ikke har betalt. Konkurrencemyndighederne i Tyskland er nemlig fortsat ikke færdige med at undersøge effekterne af salgsaftalen, som er fra juli og 5,6 milliarder kroner værd. Men nu skulle en afgørelse snart være på vej.

Kilder i markedet peger på, at en afgørelse fra de tyske konkurrencemyndigheder skulle være på plads i denne uge. Men datoen vil de to handelsparter ikke bekræfte direkte.

"Begge selskaber anser transaktionen for at være godt på vej mod en afslutning og forventer at de tyske konkurrencemyndigheder tager en beslutning til vores fordel indenfor de næste par uger," fortæller Tanja Schneider-Diehl, der er informationsansvarlig i Nordzucker.

Hjemme i Danmark har Danisco heller ikke et bud på en konkret dato for afgørelsen. Dog vil informationschef Carl Johan Corneliussen gerne uddybe, at man forventer et positivt resultat for sukkerdivisionen.

"Vi forventer afgørelsen i løbet af første kvartal, og vi forventer, at det går igennem," siger han.

Afgørelse skal vise effekten
Efter Daniscos aktionærer godtog handlen i august 2008, har Nordzucker fået godkendt aftalen hos de nationale konkurrencemyndigheder i Estland, Letland, Serbien og Slovakiet. Tilbage er der kun afgørelsen fra de tyske konkurrencemyndigheder, der skal vise effekten på det tyske marked.

Tidligere har de tyske konkurrencemyndigheder spændt ben for den vigtige aftale mellem den danske GN Store Nords Resound-division og tyske Phonak.

Transaktionen mellem de to høreapparatselskaber var ellers 15,5 milliarder kroner værd i april 2006.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen