Berlingske Business

Danisco-partner i milliard-underskud

Danisco-partner i milliard-underskud - 1
I hjemlandet USA er Dupont blandt andet kendt for at stå bag lugten af ny bil - altså et kemikalie man kan spraye sin bil med, så den dufter, som om den lige var trillet ud af fabrikken. Foto:

Den amerikanske kemigigant Dupont, der har et joint venture med Danisco, kom ud af fjerde kvartal med et underskud på 3,5 milliarder kroner.

Dupont, der producerer diverse kemibaserede produkter til blandt andet transportbranchen, byggeriet og fødevareerhvervene, har haft en rigtig skidt slutning på 2008.

Resultatet i fjerde kvartal faldt fra et overskud på 454 millioner dollars i samme periode 2007 til et underskud på 629 millioner kroner, altså godt 3,5 milliarder kroner, i 2008.

Omsætningen faldt ifølge nyhedsbureauet Bloomberg 17 procent til 5,8 milliarder dollars. Dupont forklarer selv nedgangen med en faldende efterspørgsel fra både bilindustrien og byggebranchen, der begge lider under de faldende konjunkturer.

Lugten af ny bil
I hjemlandet USA er Dupont blandt andet kendt for at stå bag lugten af ny bil - altså et kemikalie man kan spraye sin bil med, så den dufter, som om den lige var trillet ud af fabrikken.

Herhjemme er Dupont dog mest kendt for sit samarbejde med Daniscos datterselskab Geneencor. De to har indgået et joint venture inden for cellulosebaseret ethanol.

"De to selskaber kombinerer i et joint venture deres kompetencer inden for udvikling og udbredelse af 2.-generationsethanol baseret på non-food-råstoffer - et marked der udgør 75 mia. dollar," skriver Danisco i en pressemeddelelse.

Parterne danner selskabet DuPont Danisco Cellulosic Ethanol LLC, et 50/50 globalt joint venture, der skal udvikle og kommercialisere den førende omkostningseffektive teknologi til produktion af cellulosebaseret ethanol.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen