Berlingske Business

Danisco: Genencor når margin på 15 pct. om to-tre år (opd)

Daniscos datterselskab Genencor, der er verdens næststørste producent af enzymer til biobrændstof, vil nå op på en indtjeningsmargin på 15 pct. Det siger Genencors direktør Tjerk de Ruiter i et interview med Bloomberg News. Det skal ske ved at udvikle nye produkter og skære på omkostningerne.

- Vi er i gang med at foretage nogle meget specifikke handlinger, siger Tjerk de Ruiter til Bloomberg News.

Han vil ikke oplyse, om det også betyder, at nogle af de 1475 ansatte skal afskediges.

- En indtjeningsmargin på 10 pct. er ikke bæredygtigt, så vores største udfordring lige nu er at komme tilbage på sporet mod de 15 pct., siger direktøren.

Danisco ser en stor fremtid i sin enzymenhed. Solide vækstrater i omsætningen i andet kvartal gav ved halvårsregnskabet i december øget håb for fremtiden. Til gengæld har marginalerne længe været under pres.

Genencors omsætning løb i første halvår op i 1,1 mia. kr., og den organiske vækst lå på 16 pct., hvilket Danisco betegner som "markant over" de langsigtede vækstmål for segmentet. Omsætningen steg fra 1821 mio. kr. til 2022 mio. kr., og det var især Animal Nutrition og enzymer til bioethanolindustrien, der leverede den stærkeste omsætningsvækst.

Men trods de gode vækstrater i omsætningen blev det kun til en moderat stigning i bruttoresultatet forhold til samme periode i sidste regnskabsår.

- Vi var presset af energi- og råvarepriserne og formåede ikke at overvælte de store stigninger i priserne på grund af den konkurrencemæssige situation, forklarede Danisco i halvårsregnskabet.

Det samlede driftsresultat løb op i 208 mio. kr. for halvåret, hvilket svarer til EBIT-margin på 10,3 pct. mod 16,7 pct. i samme periode regnskabsåret før.

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen