Berlingske Business

Dagens aktietip -torsdag

B&O nærmer sig livstruende krise.

For kun et par måneder siden fremlagde Bang & Olufsen en ny strategi, hvor der var indeholdt omkostninger til restrukturering på 160 mio. kr. På grund af svigtende salg i november og december planlægges nu yderligere nedskæringer, hvor omkostningerne hertil ikke er medregnet i det nye årsskøn.

Med et samlet underskud i indeværende regnskabsår på op mod 400 mio. kr. vil der blive lagt et hårdt pres på selskabet rent finansielt: Selskabets banker skal være villige til at finansiere flere års underskud oven i den eksisterende bankgæld på over 400 mio. kr., hvoraf halvdelen er kortfristet. Ledelsen har angiveligt udtrykt tillid til, at bankerne vil understøtte selskabet i den kommende omstillingsperiode.

Vi finder det dog meget afgørende, at selskabet formår at nedbringe de aktuelle kundetilgodehavender fra over en halv mia. kr. Men det kan antageligt blive meget vanskeligt, fordi forbrugernes køb af luksusgoder, eksempelvis dyre fladskærms-TV, er på vej markant nedad. Det betyder samtidig, at B&O risikerer at brænde inde med gamle modeller, som så skal nedskrives, når det gælder koncernens egne butikker.

Med de meget dystre udsigter for den globale økonomi, stigende arbejdsløshed, faldende forbrugertillid og fortsat fald i salget af luksusgoder, ser vi en risiko for, at B&O kan ryge ud i en livstruende finansiel situation. Da den globale økonomiske nedtur kan trække ud i flere år, ser vi et akut behov for at skære organisation, herunder administration, salg og distribution, markant ned. Denne proces tager tid og er omkostningstung.

I den senest udmeldte nedjustering oplyses det som en målsætning at opnå et nulresultat i næste regnskabsår 2009/10. Det anser vi for at være fuldstændig urealistisk, med mindre de økonomiske konjunkturer vender på en tallerken i løbet af et halvt år. Det anser vi for at være ren ønsketænkning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen