Berlingske Business

Dagens aktietip - tirsdag

Greentech på vej mod dobling af aktiekurs

I slutningen af 2008 kom der klarhed omkring flere negative forhold, som havde sendt Greentech Energy Systems ned fra omkring kurs 100 til kurs 17 og derefter op i kurs 22-23 igen.

Når stigningen trods alt ikke har været større, skyldes det efter AktieUgebrevets opfattelse, at der fortsat foregår tvangsudsalg blandt nogle af selskabets pressede privataktionærer.

Den eksterne finansiering af 80 pct. af hvert vindmølleprojekt er et af af Greentechs største umiddelbare problemer, men her er man måske tæt på en positiv afklaring. Selvom der er teoretisk usikkerhed omkring en ankesag vedrørende tilladelsen hos myndighederne opnåede Greentech i december ekstern finansiering af det sardinske Grighine projekt,

Adm. direktør Kaj Larsen oplyser, at formuleringen i regnskabet for 3. kvartal om, at ”dialogen med bankerne om finansiering af kommende projekter fortsætter konstruktivt” betyder, at tyske WestLB har ytret stærk interesse for at finansiere de næste projekter. En afklaring er antageligt på plads indenfor en månedstid.

Herudover har selskabet en mia. kr. til egenkapitalfinansiering af kommende projekter og med en typisk egenkapitalandel på ca. 20% svarer det til, at selskabet kan finansiere op til for 4-5 mia. kr. projekter de kommende år uden at skulle hente ny egenkapital.

Det må også betragtes som positivt, at Erik Damgaard viger formandspladsen i Greentech. Dels er Damgaard involveret i flere af de projekter, som Greentech har købt eller planlægger at købe, og den dobbeltrolle anser vi for at være meget uhensigtsmæssig.

Dels er Erik Damgaards meritter efterhånden så velbeskrevet i den kulørte danske ugebladspresse, at man ikke kan udelukke, at det kan have negativ indflydelse på udenlandske bankers lånelyst til Greentech. Samtidig åbner det for en professionalisering af Greentechs bestyrelse, som vi hilser meget velkommen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen