Berlingske Business

Dagens aktietip - onsdag

RTX Telecom bør overveje strategi igen

Den lille teknologivirksomhed RTX Telecom aflagde regnskab for 2. kvartal i et forskudt regnskabsår med et driftsunderskud på 6,5 millioner kroner mod minus fem millioner kroner samme periode sidste år.

Umiddelbart er der ikke meget positivt at sige om regnskabsresultatet, som nu viser minus 20 millioner kroner på driften i regnskabsårets første seks måneder og et forventet resultat for helåret på minus 30 millioner kroner.

Positivt er det dog, at selskabet fortsat har en rimelig pengekasse at stå imod med. Likviderne udgør 86 millioner kroner, og bankgælden er 26 millioner kroner, så selskabet har stadig sin selvstændighed til at agere frit. Selskabet har formået at holde salget uændret i det ellers meget vanskelige markedsmiljø, men ordrebeholdningen er lavere end på samme tidspunkt sidste år, så det peger ikke i retning af positive nyheder i de kommende måneder.

De seneste mange år har det været selskabets altoverskyggende problem, at en række ledende medarbejdere både har siddet i bestyrelsen og været store aktionærer. Reelt har der ikke været en uafhængig bestyrelse, som har kunne agere optimalt.

I januar 2009 fik selskabet en næsten hel ny bestyrelse, som på papiret er stærkere end den gamle. Det giver en større tiltro til, at den nye ledelse kan folde værdierne i RTX Telecoms-udviklingskompetencer ud. Umiddelbart har det mest virket, som om der alene har været fokus på at holde forretningen i gang og undgå at fyre medarbejdere.

RTX Telecom har nu sidste skud i bøssen. I første omgang har ledelsen udmeldt endnu en fyringsrunde, og det er antageligt nødvendigt for at lukke hullet i indtjeningen. Det vil samtidig give tid til at revurdere selskabets strategi.

At markedet ikke har stor tiltro til den fremtidige indtjening fremgår af, at den aktuelle børsværdi af selskabet er 72 millioner kroner – sammenholdt med kassebeholdningen på 86 millioner kroner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen