Berlingske Business

Dagens aktietip -onsdag

Parken tvinges til åbenhed om finanser.

Skarpe overskrifter om Parkens finansielle situation i BT og Ekstra Bladet i slutningen af 2008 fik Parken-aktien til at tage et styrtdyk og sluttede dagen i minus 10 pct. Overskrifter om en mulig konkurs var på kanten, men skyldes i høj grad vedvarende usikkerhed grundet svag oplysningskvalitet fra Parkens ledelse. Bestyrelsesformand Flemming Østergaard udsendte da også en børsmeddelelse med en ”uddybende forklaring”, hvilket understøtter behovet for langt mere præcise oplysninger i regnskaberne. Den uddybende forklaring indeholder en meget vigtig oplysning: Nemlig at selskabet kan konvertere den kortfristede gæld til langfristet gæld, og at det vil ske indenfor de næste 12 måneder. Dette vil sikre selskabets finansieringsgrundlag. Og det er vigtigt i disse tider, hvor bankerne forsøger at hive penge hjem fra større udlånskunder. Man kan altså sige, at Parken langt hen af vejen selv er skyld i den behandling, selskabet har fået i dagspressen: det skyldes alene et mangelfuldt oplysningsniveau. Det oplyses også, at Parken ”aldrig har haft en bedre underliggende drift med stærkt cash flow”. Det undrer vi os over, da ca. 100 mio. kr. af årets forventede overskud før skat på 120 mio. kr. kommer fra salg af sommerhuse i Billund og avance ved salg af datterselskabet Billetlugen. Definitionen ”underliggende drift” må derfor inkludere avance ved salg af sommerhuse, som næppe gentages efter bogføring af avancer i 2010 af allerede solgte Billund-sommerhuse. Hertil kommer, at erhvervslejemålene i de nye kontortårne i forbindelse med den nye tribune antageligt kan blive vanskelige at leje ud til de priser, som er forudsat, da projektet blev planlagt. Med en børsværdi på 1 mia. kr. fastholder vi vores konklusion om, at aktien på den korte bane kan komme længere ned, bl.a. på grund af et muligt tvangssalg fra en eller flere større aktionærer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen