Berlingske Business

Dagens aktietip - mandag

»Tilfredsstillende under de givne forhold«

»Tilfredsstillende under de givne forhold«. Således betegner Sparekassen Himmerland resultatet af første halvår 2009, og det positive element i halvårsregnskabet er, at man har øget sit overskud på den primære bankdrift ekslusiv nedskrivninger på udlån. Den er øget med 17,6 procent fra 117 millioner kroner for 1. halvår 2008 til 138 millioner kroner i år.

Sparekassen Himmerland er dog ikke sluppet for skrammer, når det gælder nedskrivning på udlån, hvor man i år indtil nu har noteret et minus på 132 millioner kroner mod et overskud på 1,4 millioner kroner i fjor. Stigningen af nedskrivningen på udlån sluger fremgangen i den primære bankvirksomhed og resulterer i et resultat før skat på 41,0 millioner kroner mod 96,4 millioner kroner i fjor.

På trods af de store nedskrivninger ligger Sparekassen Himmerlands kapitalgrundlag dog langt over lovkravet. Det ville også have været tilfældet, hvis ikke man havde benyttet sig af muligheden for at få tilført et »ansvarligt lån i form af hybrid kernekapital« fra staten på 295,6 millioner kroner.

Man kan undre sig over, at Sparekassen Himmerland ønsker at låne penge af staten til en høj rente på næsten ti procent samtidig med, at man er i en ganske tryg situation mht. kapitalgrundlaget. For den mistænksomme investor rejser det spørgsmålet, om der mon ligger lig i lasten, som man frygter vil kræve betydelige nedskrivninger fremover.

Vi vælger dog at tro på bankens forklaring om, at man vil bruge pengene til at forøge långivningen og deltage i den forventede konsolidering i sektoren. Og undrer os over, at man vælger at låne til så høj en rente til det formål, når sammenlignelige banker har sagt nej tak til et tilsvarende tilbud fra staten.

Konklusion: På trods af et kursfald på 60 procent det seneste år er Sparekassen Himmerland fortsat ikke en billig aktie set i forhold til konkurrenterne. Usikkerheden omkring nedskrivningerne i andet halvdel af 2009 bør også give en rabat på aktiekursen, som vi finder for høj »under de givne forhold«.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen