Berlingske Business

Dagens aktietip - mandag

Usikkerheden i Greentech reduceres.

I et af Greentechs store italienske projekter, Monte Grighine, frigør en ekstern finansiering nu i omegnen af 400-500 millioner kroner i likviditet til Greentech. Låneaftalen bør gøre yderligere spekulation om en kapitalforhøjelse i Greentech overflødig. Netop frygt for en kapitalforhøjelse har været med til at lægge en dæmper på aktiekursen de seneste måneder.

Virkningerne af Greentechs partnerskab med det store franske energiselskab EDF er endnu ikke klare, men det tyder på, at EDF har tænkt sig at indgå det tætte strategiske samarbejde med Greentech, som aftalen giver mulighed for. Det vil være en stor fordel for Greentech, da partnerskabet kan give Greentech en række betydelige fordele, bl.a. billig projektfinansiering, indkøb af vindmøller under EDF’s rammeaftale med de store vindmølleleverandører og effektiv drift/service på vindmølleparker i drift. Samtidig vil det frigøre ledelsesressourcer hos Greentech.

Vi bemærker også, at Greentech ifølge Berlingske Tidende for længst har fået overført provenu – og dermed likviditet – fra EDF for købet af de 50 procent af Monte Grighine. Dette har Greentech ikke meddelt i en særskilt børsmeddelelse, hvilket er problematisk, da der netop har været meget fokus på Greentechs anstrengte likviditet.

Om den manglende melding herom har sammenhæng med bestyrelsens ønske om at få tildelt optioner, kan man kun gisne om. Men det ligner en tanke. Det er altid interessant, når insiderne i en virksomhed begynder at se givtige fremtidsmuligheder i deres selskabs aktier, og Berlingske Tidende kunne for nylig fortælle, at Greentechs bestyrelse står til at få tildelt et gavmildt optionsprogram.

---------

RETTELSE: I fredags skrev vi, at LD havde foretaget et stort nettokøb af Topsil-aktier før sommerferien. Det var ikke LD, som havde foretaget købet, men LD’s børsmæglerselskab.

Aktieugebrevet

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen